Het Finse zeiljachtmerk Nautor's Swan wordt vaak betiteld als 'de Rolls Royce onder de boten.' Beide merken leveren namelijk high end kwaliteitsproducten voor de happy few. Bijzonder is de Italiaans-Finse mix: een combinatie van vuur en ijs met een droomjacht als resultaat.
Pietarsaari is een rustig plattelandsstadje in het deel van Finland dat vooral door de 300.000 Zweeds sprekende Finnen wordt bevolkt. 's Winters blijft het er maandenlang donker en 's zomers lijkt de zon nooit onder te gaan. De ligging, 300 kilometer van de poolcirkel aan de Botnische golf is ondanks veelvuldig voorkomende sneeuw en ijs een perfecte voedingsbodem voor een zeiljachten werf. Want in een uithoek aan het water liggen pal naast elkaar de werven van Baltic Yachts en Swan. De laatste heeft een ijzersterk imago van kwaliteit en stijl. Dat laatste element is toegevoegd sinds de werf in 1996 door Italianen werd overgenomen, want de kwaliteit van de jachten was sinds 1966 nooit een punt van discussie.
Wie de werf binnenstapt, komt in de super schone, efficiënte keuken van een vijfsterren kok terecht. Tegelijk worden acht boten klaargestoomd en gebroederlijk liggen 115 voet superjachten, 60 voet racers en het vijftig jaar oude eerste zeiljachtje, de Swan 36 Tarantella, naast elkaar. De werf gebruikt alleen technieken en materialen die zichzelf hebben bewezen en daaraan wordt een forse dosis praktische know-how toegevoegd. Zo worden de boten tegenwoordig vooral in het ijzersterke koolstofvezel gebouwd. Maar omdat een carbon romp een gigantische klankkast voor klotsend water vormt, verwerkt de werf er nu het dempende E-glass in. Het houtwerk wordt door ultramoderne machines gefreesd en gebogen, maar het fineer wordt ambachtelijk met de hand uitgezocht en aan elkaar gezet. Ook bijzonder is dat de werf een houtbibliotheek heeft, waarin de houtstalen van elk ooit gebouwd bootinterieur worden bewaard. Bij refit of reparatie kan zo op het originele hout worden teruggegrepen.
De zeiljachten in grootte variërend tussen 42 en 115 voet, worden uitsluitend op bestelling gebouwd. Hoe groter het jacht, hoe meer persoonlijke aanpassingen mogelijk zijn. Voor de gelukkigen die een Swan bezitten, gaan vervolgens veel zwaar beveiligde deuren open. Als eigenaar ben je automatisch lid van Club Swan en heb je toegang tot alle jachtclubs en de 25 evenementen die jaarlijks in samenwerking met klinkende namen als Rolex, Sevenstar en Leica worden georganiseerd. De Club is een idee van eigenaar Leonardo Ferragamo, die de passie van Swan eigenaren met elkaar wilde laten delen. En dat deze strategie werkt, blijkt wel uit het gegeven dat de helft van alle van nieuwe jachten aan bestaande klanten wordt verkocht.
CEO Paolo Cassani verwoordt de drie uitgangspunten van de werf: "In de eerste plaats: compromisloze kwaliteit. Je koopt een Swan voor je leven en ook een beetje voor je kinderen," lacht hij. "In de tweede plaats moeten de zeilprestaties aansprekend en gebalanceerd zijn, dat moet in wedstrijden terug te zien zijn. En tenslotte is er het design, de stijl moet iconisch zijn. Zo zijn de wanden in de nieuwste 115 belegd met gebroken eierschalen in kunsthars. Dat was een ideetje van ons team van binnenhuisarchitecten. Zelfs het bestek aan boord wordt naar wens van de eigenaren vormgegeven. Scandinavische kwaliteit met Italiaans design, voor mij is dat het beste van twee werelden." Die mening zullen de 2000 Swan eigenaren en de vele tienduizenden liefhebbers die dromen van een Swan, zeker delen.
Swan Benelux
Swan besteedt veel aandacht aan de after sales en daarvoor zijn wereldwijd vijftien dealers aangesteld. In Nederland is dat Swan Benelux in IJmuiden. Het bedrijf onderhoudt en verkoopt gebruikte Swan's maar begeleidt ook drie Swans in aanbouw voor Nederlandse eigenaren. Ons land telt ongeveer 160 bezitters van een Swan, de helft daarvan heeft de boot in buitenlandse wateren liggen. Wie hier een Swan ziet varen, treft meestal een wat ouder model, want veel nieuwe jachten gaan linea recta naar de Middellandse Zee of de Caraïben. Veel Swan eigenaren staan in de Quote 500. Eigenaar Gideon Messink heeft naast Swan Benelux ook Sailing Holland, dat de Volvo Ocean Race campagne van Team Brunel mogelijk maakte.
Swan 115
Een 115 voet Swan bouwen duurt 12 maanden en kost 15 miljoen, maar daar krijg je wel wat voor. Zo'n jacht ligt 2½ maand in de mal en daarom kan de werf er maar vijf per jaar van produceren. In het verleden werden Swan's van volglas laminaat gemaakt, maar vanwege de hitte in tropische wateren is overgegaan op een sandwich constructie van romp en dek. In de mal wordt zo'n 9 ton aan geïmpregneerd carbon en hars verwerkt. Het totaal 92 ton wegende jacht steekt 5,75 m diep, maar kan dankzij een liftkiel ook in wateren van drie meter diepte varen. Er zijn twee 30 kW generatoren aan boord, 1440 kWh aan accu's en backups voor het elektrische systeem. Mast en giek zijn eveneens van carbon en daardoor kan het ballastgewicht laag worden gehouden. In de boot wordt 4000m2 fineer verwerkt. Het square top grootzeil meet 348 m2, de fok is 303 m2 groot en de asymmetrische gennaker heeft een oppervlakte van 630m2.
De werf
De Oy Nautor AB werf werd vijftig jaar geleden opgericht door Pekka Koskenkyla. Met een ontwerp van de befaamde Amerikaanse designers Sparkman & Stephens, maakte de ambitieuze Fin zijn allereerste jacht, de legendarische Swan 36. Bijzonder was dat dit polyester jacht veel lichter en ook sterker was dan de in die tijd gangbare houten langkielers. De Swan 36 werd met 90 verkochte jachten een eclatant succes. Ook van de volgende duizend boten, waren de New Yorkse S & S ingenieurs de ontwerpers. Maar langzaamaan werd het accent verlegd van comfort naar prestaties bij zeilwedstrijden. Het eerste hoogtepunt was de Swan 65 Sayula II die met de Mexicaan Ramon Carlin aan het roer in 1973-74 de allereerste Whitbread Round the World Race won, de voorloper van wat nu de Volvo Ocean Race is. Na Sparkman & Stephens kwamen achtereenvolgens Ron Holland en German Frers achter de Swan tekentafel. Zakelijk ging het de Finse werf niet altijd voor de wind, maar dat veranderde toen in 1998 Leonardo Ferragamo samen met een groep investeerders eigenaar werd. Deze 'design-obsessed' Italiaan voerde een groot aantal wijzigingen door die de werf deden doorstoten naar de absolute top van de zeiljachten bouw. Sinds 2001 maakt Swan ook 'one-design' boten, waarmee op hoog niveau wedstrijden tegen identieke jachten gevaren kunnen worden. Na de fameuze Swan 45 en de Club Swan 42 wordt er ook al weer een paar jaar geraced met Swan 60 eenheidsklassers. Inmiddels bouwt Swan ook superjachten, zoals de Swan 115, het vlaggenschip van de werf, dat afgelopen week in Monaco werd getoond. Ook werd ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan een nieuwe eenheidsklasse racer gelanceerd, de Club Swan 50.
Vind Swan op Botenbank: www.botenbank.nl/merk/swan



