Afgedankte zeeschepen gaan naar India of Bangladesh om daar op het strand gesloopt te worden. Met aan boord uiteraard een aantal reddingssloepen. Rob Fenstra en Bob Bruinsma uit IJmuiden kopen die oude sloepen op en maken er goede plezierboten van.
De één is verhuurder van computers, de ander transportondernemer en samen waren ze voor eigen gebruik een oude reddingsboot aan het opkalefateren toen de eerste koper zich meldde, die toevallig langs kwam. Hoort zegt het voort en drie jaar later ligt er een stapel oude Viking reddingsboten voor de loods te wachten om omgetoverd te worden tot plezierboot.
Rob gaat zelf regelmatig naar o.a. Bangladesh om de goede Vikings (ontwerp van dé Deense reddingsfirma) uit te zoeken. De motor en schroefas worden gesloopt en vervangen door nieuwe Vetus 2 of 3 cilinders van 16 of 27 Pk met watergesmeerde schroefassen. Alle banken, tanks en andere overbodige delen gaan eruit en er wordt een nieuwe bankirai vloer geplaatst, een tropische hardhoutsoort die goed bestand is tegen schimmels en insecten. Soms als klanten dat leuk vinden laten ze de originele haken zitten om het authentieke karakter van de boten te behouden maar meestal worden ook die verwijderd. Achterop komt een klein dekje voor de roerganger, in het midden de motorkast en voorop een groter zonnedek, allemaal met afsluitbare kastjes. Standaard worden de boten geleverd in grijs of het originele oranje. Een casco in diverse staten van afbouw kan ook, als mensen zelf aan de boot willen knutselen. Daarom zijn standaardprijzen ingevoerd, ongeacht de maat van de boten. 7,500 voor een casco, 17,000 helemaal afgebouwd met een tweecilinder, 18,000 met de driepitter.
Alle banken, tanks en andere overbodige delen gaan eruit en er wordt een nieuwe bankirai vloer geplaatst.
Om de vaareigenschappen te verbeteren is recentelijk van een bestaande Viking reddingssloep een nieuwe mal gemaakt met een diepere kiel en een uitsparing achterop de scheg waardoor de schroef verder naar voren staat en een doorgestoken in plaats van een aangehangen roer gemonteerd kan worden. Ook is in de mal de binnenschaal van de romp meegenomen, waardoor er minder getimmerd hoeft te worden. De ombouw van een Viking kost ongeveer 300 manuren en kan in 4 tot 6 weken worden gerealiseerd.
Varend met een straf windje tussen de pieren van IJmuiden viel de grote stabiliteit op en door de aanpassing van de roerstand en schroef is de bestuurbaarheid aanmerkelijk verbeterd, zodat je makkelijk in grachten en vaarten kunt manoeuvreren. De motoren zijn sterk genoeg voor een leuke kruissnelheid en de goede waterverplaatsing zorgt voor een niet te grote hekgolf, iets wat maar al te vaak wordt vergeten tegenwoordig.
De motoren zijn sterk genoeg voor een leuke kruissnelheid en de goede waterverplaatsing zorgt voor een niet te grote hekgolf, iets wat maar al te vaak wordt vergeten tegenwoordig.
Lifeboat Company IJmuiden
www.lifeboatcompany.nl


www.lifeboatcompany.nl