Nadat het Poolse Delphia het Zweedse kwaliteitsmerk Maxi overnam, werd het enigszins stil rond de boten van de legendarische ontwerper Pelle Petterson. Maar nu is er een splinternieuwe 38 voeter van de hand van de oude meester zelf geïntroduceerd, echter gebouwd in Polen.
De Maxis vielen dikwijls in de prijzen, want het ontwerpen van een snel en comfortabel zeiljacht kun je aan Petterson gerust overlaten. De tweevoudig Olympisch kampioen in de Starklasse werd ook een aantal malen wereldkampioen in de 6 meter klasse en schipperde tijdens twee Zweedse America's Cup campagnes. Ook ontwierp Petterson de iconische Volvo P1800, bekend van de televisie serie The Saint. Ook heeft de inmiddels 83 jarige Petterson een eigen kledinglijn met voornamelijk ontwerpen van zijn dochter Cecilia. En tekent hij nog steeds Maxi's voor Delphia.
Na de verkoop aan Delphia ontwierp de vitale Zweed nog een Maxi 1200, met alle kenmerken van de andere Zweedse modellen. En dit jacht is nu genomineerd als Hiswa zeilboot van het jaar 2016. Een Poolse Maxi dus, gunstig geprijsd, maar gebouwd naar Scandinavische kwaliteitsnormen. Petterson noemt het zelf een gentleman's cruiser.
Met de steile neus en de opvallende knik in de romp is de 1200 een modern jacht. Ook de brede kuip met twee stuurwielen, de flush luiken en de carbon boegspriet ondersteunen het moderne karakter. In de romp is een frame gelamineerd met speciale carbon versterkingen voor de mastvoet en de 2,5 ton wegende kiel (34 % ballastaandeel). De doorgestoken mast is 9/10e getuigd en voert aan de winds 84 m2 zeil.
Opvallend is de streng doorgevoerde clean deck policy met bijvoorbeeld een doorvoer voor de genua schoten onder de uitstapplek. Voor de bediening van de grootschoot is er een centrale lier op de console tegen de kuiptafel.
Het interieur, verkrijgbaar in een twee en drie hutten versie, is getekend door Tony Castro. Hij heeft geprobeert de 1200 een Scandinavische opgeruimdheid mee te geven. En dat is gelukt. Het is een stijlvol en goed afgewerkt jacht, waarvan je alleen het nut van de navigatiehoek in twijfel kunt trekken. Maar ook daarvoor heeft Castro met een omklapbare leuning een goede oplossing gevonden.
Heel bijzonder is de standaarduitrusting met teakdek, retractable boegschroef, een tweetal koelkasten en goede set zeilen. De prijs begint bij € 170.000 ex btw. Dus met een paar opties ben je voor rond € 200.000 klaar.
Op de winderige dag blijkt de 1200 een sterk en betrouwbaar jacht. Door de grote breedte achterin is het zaak om de boot redelijk rechtop te varen tot de hoek waarin de boot prettig vaart. Het is geen licht jacht, maar pakt toch gemakkelijk snelheid op. Daarnaast blijkt de kuip zeer comfortabel voor zowel stuurman als bemanning. Omdat alle zeilvoering centraal in de ruime kuip plaats vindt, is de boot goed geschikt voor solo of shorthanded zeilen.
Ten opzichte van de oude Maxi's heeft de Poolse Maxi nauwelijks aan kwaliteit ingeboet. En door de gunstige prijs is het een geduchte concurrent geworden voor de en masse geproduceerde Franse en Duitse zeiljachten.
Cijfer 8,3
Scorebord:
Constructie ****
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie ****
Afwerking ***
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ****
Technische Specificaties Maxi 1200
Lengte over alles 12,16 m
Lengte waterlijn: 10,60 m
Breedte: 3.75 m
Diepgang 2.00 (optie 1,75 of 2,32)
Waterverplaatsing : 7300 kilo
Grootzeil: 46,5 m2
Fok: 37,5 m2
CE ontwerpcategorie: A
Motor: Volvo Penta D1-30 (28 pk met tweeblad klapschroef)
Prijs vanaf: € 170.000 ex btw.
Vind Maxi op Botenbank.nl: www.botenbank.nl/merk/maxi




