• Motorboten
    • Motorjachten en Motorkruisers
    • Sportboten en speedboten
    • Consoleboten en visboten
  • Sloepen
  • Zeilboten
    • Zeiljachten
    • Catamarans en trimarans
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkopen
    • Verkoop uw boot
  • Bedrijvengids
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotenbankBotenbankBotenbank
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • BotenBank.nl⁄/
  • watersportnieuws⁄/
  • Klaar voor een barre winter

Klaar voor een barre winter

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 05 November 2021
Categorie: Tips

Oktober is voor veel watersporters het einde van het watersport seizoen. Veel boten gaan de kant op en worden klaargemaakt om de koude en winderige periode zonder kleerscheuren te doorstaan. Wat kun je zelf doen en waar heb je de expert voor nodig?

Bij het winterklaar maken staat het voorkomen van winterschade voorop. Het belangrijkst is het beschermen van de met vloeistof gevulde systemen tegen vorst. Want na elke winter ontstaan de nodige problemen die te maken hebben met het stukvriezen van leidingen, toiletten, motorblokken en afsluiters.

Bij het winterklaar maken staat het voorkomen van winterschade voorop.

Expert inschakelen

Het beschermen van een gootsteen tegen bevriezing is iets simpeler dan het vullen van een compleet motorsysteem met antivries. Het verdient daarom de voorkeur om voor het beschermen van de complexe vloeistofsystemen een expert in te schakelen.

Accu

Veel winterstallingen eisen dat de accu’s van boord worden gehaald. Als er slechts één accu aan boord is, kan deze het beste mee naar huis worden genomen en op een vorstvrije plek aan een druppellader in conditie gehouden worden. Zijn er meerder accu’s, laat deze dan door de professionals in de winter op spanning houden. Zij hebben daar de ruimte en de juiste apparatuur voor. Pas op, want met name vloeistofaccu’s en in veel mindere mate AGM en gelaccu’s, kunnen bij het laden het levensgevaarlijke knalgas produceren. Knalgas is een mengsel van O2 (zuurstof) en H2 (waterstof) en is zeer explosief. Zorg daarom bij het laden van accu’s altijd voor goede ventilatie en houd het laadproces in de gaten.

Landvasten

Naast vorstbescherming is ook het voorkomen van schade door harde wind belangrijk. Een goed dekkleed waarmee de boot helemaal is ingepakt, helpt bij de stalling buiten. Als de boot in het water blijft liggen is het verstandig om de landvasten en de bevestigingspunten van de lijnen goed te controleren. Leg de boot niet te strak vast. Als het water stijgt, kan dat de boot scheeftrekken met mogelijk desastreuze gevolgen. Een zogenaamde landvastveer beschermt de boot tegen al te forse trekkrachten aan de lijnen waarmee de boot wordt vastgelegd.

Een goed dekkleed waarmee de boot helemaal is ingepakt, helpt bij de stalling buiten.

Verwarmde hal

Het is een hoop werk, maar sommige spullen in het interieur zoals matrassen, kleding, boeken en kaarten kunnen in de winter van boord. Textiel en papier zijn extreem gevoelig voor vocht en kunnen makkelijk beschimmelen of zelfs uiteenvallen. Alleen als de boot in de winter in een verwarmde hal staat kunnen deze kwetsbare spulletjes aan boord blijven. Laat vooral ook geen flessen en blikjes met frisdrank aan boord, geheid dat je in het voorjaar een bilge vol met Fanta of Beerenburg vindt.

Groot onderhoud

Voor sommigen is de winter de tijd voor het grote onderhoud. Dan is het handig als de te onderhouden onderdelen goed bereikbaar zijn. Dus kun je er als eigenaar het beste aanwezig zijn als de boot op de definitieve winterplek wordt gezet, zodat je niet de romp hoeft te poetsen met slechts 30 cm ruimte tot het naastgelegen jacht.

Dievengilde

Zorg dat alle losse onderdelen die een mogelijke prooi voor het dievengilde zijn, van de boot worden afgehaald. Niet elke winterstallingplek heeft 24/7 bewaking en zelfs als dat wel zo is worden nog regelmatig kostbare onderdelen zoals rvs-zwemtrappen, navigatieschermen of buitenboordmotoren ontvreemd. Ga op gezette tijden bij de boot kijken. Kleine problemen met het dekkleed of de landvasten kun je dan direct oplossen. Juist in de winter is het fijn om zeker te weten dat de boot er pico bello bij ligt.

Lijst voor het winterklaar maken van de boot

Klussen voor zowel zeil- als motorboot:

  1. Onderwaterschip: controleren van roer, kiel, schroef, afsluiters, anodes en afdichtrubbers, antifouling opbrengen (bij voorkeur kort voor te water laten)
  2. Romp boven water: beschadigingen wegwerken, romp poetsen en in de was zetten (polyester) of schuren, plamuren en schilderen (hout en staal)
  3. Luiken: controleren op waterdichtheid, rubbers checken en zo nodig vervangen. Zorg ook in de winter voor goede ventilatie aan boord. Ventileren is een luchtstroom creëren, dus minimaal twee luiken of patrijspoorten openzetten.
  4. Motor: koelsysteem aftappen, (warm) motorblok, koelwaterleidingen en afsluiters met antivries vullen. Filters leegmaken of vervangen. Olie verversen en brandstofleidingen controleren.
  5. Schroef: op beschadiging en schroefas, op speling en waterdichtheid controleren. Bilge, pomp plus leidingen met antivries beschermen tegen bevriezing.
  6. Brandstoftank vol tanken tegen condensatie en niet vergeten brandstof aan te vullen met additief tegen bacteriële verontreiniging. Beter nog is om alle brandstof af te tappen en in bv de auto te gebruiken.
  7. Drinkwatersysteem: aftappen en vullen met drinkwater antivries. Vuilwatersysteem leeghalen, toilet leegpompen en hele toiletsysteem inclusief afsluiters vullen met antivries
  8. Interieur: Alle textiel en papier zoals kussens, gordijnen, kaarten, boeken en matrassen van boord halen. Vochtvreter plaatsen.
  9. Buiskap en dekkleed controleren en zo nodig repareren. Landvasten controleren, winterkleed stormvast aanbrengen bij stalling buiten
Motor: koelsysteem aftappen, (warm) motorblok, koelwaterleidingen en afsluiters met antivries vullen. Filters leegmaken of vervangen. Olie verversen en brandstofleidingen controleren.

Klus voor alleen zeilboot:

  1. Zeilen en lijnen zoals vallen en schoten controleren en van boord halen, Blokken, klemmen en lieren controleren en onderhouden. Mast en verstaging controleren en zo nodig van boord halen.

Klus voor alleen motorboot:

  1. Trimtabs, boeg- en hekschroeven, stabilisatoren, staartstukken en andere onder water aangebrachte onderdelen controleren en onderhouden.

Ben je nog op zoek naar een boot? Bekijk het nieuwe en tweedehands aanbod op Botenbank.

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 05 November 2021

Epco Ongering is hoofdredacteur van Botentekoop Magazine. Eerder was hij werkzaam voor verschillende andere bekende watersport titels als De Telegraaf Vaarkrant, Hiswa Magazine en Yacht Vision Magazine. Voor RTL4 en SBS6 maakte en presenteerde hij goed bekeken watersport programma’s als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Ook is hij als docent nautische vaktheorie verbonden aan de IVA BusinessSchool. Hij is de meest ervaren watersport professional van de Benelux met ruim 1000 artikelen over geteste boten en meer dan 10.000 watersport publicaties.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Reviews

Glastron GT185 Vaarimpressie: Veel snelheid voor een aantrekkelijke prijs

Al een jaar of 50 maakt het Amerikaanse Glastron snelle sportboten. Zon 5500 boten verlaten jaarlijks de werf in Little Falls, Minnesota. Vanaf het begin in de vijftiger jaren is polyester het bouwmat
Categorie: Kopen

Driemastbark Tarangini: een Wereldreiziger

SAIL Amsterdam 2020 kan een bijzonder en exotisch schip aan haar vloot toevoegen. De prachtige witte Driemastbark Tarangini uit India. Making Miles Dit Tall Ship, eigendom van de Indiase Marine, werd
Categorie: Kopen

Essence 33: voor fijnproevers

Een van de opvallendste nieuwkomers in de zeilbotenwereld is het merk Essence. De 33 voet daysailer valt op door een combinatie van fraaie lijnen en sublieme afwerking. Het gevolg was een nominaties v
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Dagboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Dagzeilers
  • Consoleboten

Weekendboten

  • Cruisers
  • Cruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Platbodem
  • Zeilboten met deksalon

Vakantie boten

  • Motorjachten
  • Woonboten
  • Antieke motorboten
  • Catamarans
  • Antieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2023 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen