Het Franse Jeanneau viel de laatste jaren vaak bij de zeilboten in de prijzen. Modellen als de Sun Odyssey 409 en 379 werden Europees zeiljacht van het jaar en dus besloot de werf de lijn van 34 tot 50 voet te completeren. Nieuwste telg is de Jeanneau Sun Odyssey 349, die genomineerd is voor HISWA zeilboot van het jaar.
Net als haar grotere familieleden is de Jeanneau Sun Odyssey 349 een echte allemansvriend. Het is een modern jacht met rechte neus, brede spiegel, dubbele roerbladen , knik op de waterlijn en een opvallend hoog vrijboord, waar veel binnenruimte mee wordt gewonnen. Alle lijnen voor de bediening van de zeilen zijn naar achter geleid, waar ze gemakkelijk door de stuurman van achter de twee forse stuurwielen te bedienen zijn.
We voeren de 349 met diepe (1.98 m) kiel. Er zijn ook versies met ondiepe kiel (1.48) en sinds kort ook met kielmidzwaard (95-205 cm. De kuip is aangenaam vrij van alle lijnen en de banken bieden prettige zit. De boot stuurt fijn, vaart mooi scherp en is met een topsnelheid van 6,6 knopen bij 10 knopen wind snel genoeg. De nieuwe Sun Odyssey 349 is een compact maar desondanks ruim jacht, dat ook door de prijs van onder een ton veel zeilers zal aanpreken.
Cijfer: 7,5
Scorebord:
Constructie ***
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie ***
Afwerking ***
Vaareigenschappen ***
Prijs / Kwaliteit ****
Technische Specificaties Jeanneau Sun Odyssey 349
Lengte: 9.96 m
Lengte waterlijn 9,74 m
Breedte: 3.34 m
Diepgang 1.98 of 1,48 of kielmidzwaard 0,95-2,05 m
Gewicht: ca. 4895 kg
Zeiloppervlak 51,5 m2
Motor:
Meer info: www.skipsmaritiem.nl


De indeling
De indeling van deze 34 voeter is klassiek, met mogelijkheden voor zowel een twee als een driehutten versie. Daarentegen is de navigatiehoek wegklapbaar, zoals het hoort in deze iPad tijd. De schootvoering van het jacht is bijzonder. Er zijn geen overlopen geplaatst. De fokkeschoot wordt door een oog aan een dyneema lijntje gevoerd, een systeem dat aan de wind varend goed voldoet, maar minder zeildynamiek mogelijk maakt op de ruimere koersen. De grootschoot wordt met ‘German sheeting’ gevoerd, een systeem met dubbele lijnen, zonder traveller, maar weer met een los oog aan twee lijnen. Andere zeilvoeringen dan deze standaard uitvoering zijn optioneel verkrijgbaar.
