Een klassiek gelijnde boot zonder dat verkrampt is teruggegrepen naar dat wat voorbij is. Een eerste indruk van de Espevaer 28 laat een combinatie van stoer en vriendelijk zien. Beeldbepalend is het prominente stuurhuis annex salon. Een royale pet met flinke rondingen van het kajuitdak geeft de boot iets onverzettelijks terwijl de mooi rond lopende lepelboeg juist weer als een glimlach door het water snijdt.
Een slim ontworpen en met veel aandacht gebouwde motorkruiser is de indruk die deze Espevaer achterlaat. Er worden geen enorme aantallen van geproduceerd en er is veel inspraak mogelijk om de indeling geheel naar wens te laten maken. Het maakt van de Espevaer een exclusief product voor schippers die gelukkiger zijn met een feilloze techniek en degelijke bouw dan met zoveel mogelijk meters op de waterlijn.
Maten en gewichten:
Loa 8,40m
Breed 3,10
Diepgang 0,75
Kruiphoogte 2,10
Materiaal staal, romp 5mm, opbouw 4mm, kielzool 8mm
Motor Yanmar 3 cilinder 39PK diesel
Prijs standaarduitvoering € 114.500,-
Voor meer informatie:
Verkoop:
Espevaer Jachtbouw
Singel 24
9001 XP GROU
Tel: 0566 - 621084
B.g.g.: 06-54387522
info@gooswatersport.nl
www.gooswatersport.nl
Goos Watersport
Espevaer Jachtbouw is een initiatief van Goos Watersport in Grou. Sinds 1997 een totaalwerf waar zowel de inbouw van nieuwe motoren en elektrische installaties plaatsvindt als onderhoud, reparaties, berging en ligplaatsen naast de bouw van compleet nieuwe schepen. De werf is gevestigd in het watersportdorp Grou en goed met de boot te bereiken vanaf het Pikmeer, de Alde Feanen, Veenhoop of het Snekermeer. In deze contreien steken we van wal voor een kennismaking op het water.
Espevaer 28
De Espevaer heeft een multiknikspant romp die de vorm van een rondspant dicht benaderd. Op de waterlijn is de boot vrij smal waarboven het uitwaaiert tot 3,10 aan dek. Dat smalle maakt dat de Espevaer hallo tegen je zegt bij het betreden, het beweegt iets en geeft direct het aangename gevoel op een boot te verkeren. Varend vertaalt de rompvorm zich in een levendig stuurgedrag. Een scheepslengte 8,40m is naar huidige maatstaven bescheiden maar natuurlijk wel makkelijker te hanteren dan de forse afmetingen die tegenwoordig zo in zwang zijn. Indien voorzien van de optionele boegschroef hoef je maar even te wennen tot je kunt lezen en schrijven met de boot. Er staat behoorlijk wat wind maar ook dwars op de richting blijft de Espevaer stilliggend goed beheersbaar. Wachtend voor de brug waai je in deze boot niet alle kanten op. Koersvast is een ander kenmerk. Zolang er niets aankomt en de koers rechtuit is hoef je nauwelijks nog iets te doen. Sturen gaat binnen vanaf een vaste stuurstand aan de gebruikelijke stuurboordzijde maar buiten kan ook. Er is in de kuip voorzien in een gashandel, bediening voor de boegschroef en besturing middels een helmstok in het aangehangen roer. Een bulletproof oplossing die ook nog eens de ruimte van een tweede stand met stuurwiel bespaard naast de kosten van een dergelijke installatie. Dat het lekker nautisch staat, zo’n helmhout in je knuisten, is mooi meegenomen. De kuip biedt zitcomfort aan 6 personen maar de been- of loopruimte is wel enigszins beperkt. De gangboorden lopen langs de kuiprand door naar het achterdek. Dat komt het uiterlijk van de boot ten goede en maakt dat je met de kuiptent opgezet toch nog overal bijkunt. Optioneel kan de Espevaer voorzien worden van een RVS railing rondom. Hier zijn keurig openingen in gemaakt voor de zijdelingse instap of via het achterdek. Voor de instap van het dek in de kuip moet een kussentje aan de kant om te voorkomen dat daar voetafdrukken op komen te staan. De gangboorden zijn niet overmatig breed maar wel goed begaanbaar. Vastgrijpen gaat het best aan de grepen op het kajuitdak. De railing aan dek is te laag om er lopend iets aan te hebben maar draagt wel bij aan een algemeen gevoel van veiligheid. Het voordek is klein maar biedt genoeg ruimte om het Bruce anker op de boegroller te bedienen. Standaard is in een RVS exemplaar voorzien. Centraal staat een bolder waar zowel aan bak- als stuurboord het landvast aan wordt geknoopt. In het opboeisel zijn uitsparingen opgenomen om de lijnen te geleiden die met aandacht voor detail voorzien zijn van een RVS slijtstrip. De midden en achterbolders hebben een dergelijke voorziening ook meegekregen. Op het kajuitdak staat een eenvoudig te strijken mastje en een doorvoer voor de elektra door een RVS zwanenhals. De beste manier om een kabel storingsvrij door het kajuitdak te krijgen. In het middel zorgt een vluchtluik voor licht en ventilatie binnen.
Techniek
De aandrijving van de Espevaer 28 wordt standaard verzorgd door een Yanmar van 39pk. Een 3 cilinder met natte uitlaat en een 35mm schroefas installatie waarop een 4-blads propeller. In deze Espevaer is een zwaarder exemplaar van 54pk geplaatst. Daarnaast heeft Goos watersport veel ervaring met het inbouwen van een hybride aandrijving. De 39pk Yanmar wordt dan gecombineerd met 4,8 kw hybride. Voor hen die graag milieubewust of op rode diesel willen varen een interessante optie die meer en meer aan populariteit wint. Er zit nog wel een flexibele koppeling tussen motor en as maar een excentrisch exemplaar was niet nodig. De motor is met uiterste zorgvuldigheid ingebouwd en staat gewoon netjes in lijn met de schroefas. Een extra onderdeel wat ook weer kapot kan is daarom niet nodig. De diesel staat onder de kuipvloer waardoor het binnen stiller blijft. Meer dan een aangename brom op de achtergrond is het niet. Ook van trillingen zijn geen sprake. Je kunt goed zien dat Goos Watersport van oudsher een technisch bedrijf is. Waar de motor uitblinkt in bereikbaarheid van de filters en impeller valt bij de elektra de overzichtelijkheid ervan op. Hier geen spaghetti van draden of corroderende kroonsteentjes. Achter de deurtjes in de stuurstand vindt je een perfect georganiseerde kabelboom. Alles gebeugeld en in goten, met kleuren en nummers die een eventuele storing traceerbaar maakt. Onder de kuipbanken is de walaansluiting met lader, diodebrug en omvormer te vinden. Een transparante plexi ombouw beschermt het tegen de rest van de spullen in de bakskist en maakt inspectie met een oogopslag mogelijk.
Onderdeks
Vanuit de kuip stap je in de salon. Voor die instap moet je wel even bukken maar binnen is er stahoogte. Goos Watersport richt zich met de bouw van de Espevaer op de techniek en het schilderwerk. Het lassen van het casco en het intimmeren van het interieur wordt uitbesteedt aan terzake kundige specialisten. Het houtwerk is foutloos geplaatst. Geen kitranden om een zaagfout te verdoezelen maar perfect passend lijstwerk. In deze Espevaer is gekozen voor mahonie. Door het te combineren met lichte plafonds wordt het allemaal niet te donker maar maakt het de boot wel lekker scheeps. In de salon is ruimte gevonden voor de stuustand en een meevaardersbank die ook uitzicht naar buiten geeft. Een tafel is nog te plaatsen voor een sterker saloneffect. Onder de kuipbank is een hondekooi mogelijk maar hier is dat in gebruik als bergruimte. Enkele tredes lager is de kajuit met aan de ene zijde de kombuis en daar tegenover de natte cel. De keuken is extra diep uitgevoerd op verzoek van de eigenaar. Geen gekke keuze want zo is er riant de ruimte aan werkoppervlak tijdens het koken. Een koeling, 3 pits gaskomfoor en flink wat bergruimte maken het compleet. De natte cel is uitgevoerd in formica voor gemakkelijk schoonmaken. Een patrijspoort zorgt voor daglicht en kan open zodat ventilatie ook mogelijk is. Voor het pomptoilet en het wasbakje is een vuilwatertank ingebouwd met driewegkraan. De bedoeling is natuurlijk wel dat deze 2-weg gebruikt word en de tank aan dek wordt geleegd met de pompinstallatie in de haven. Voorin de boot is standaard een dinette om te bouwen tot dubbel bed. Het dinette-idee is op deze Espevaer achterwege gelaten. Het bed kan nog wel als bank worden gebruikt maar is in deze uitvoering een vast bed geworden. Daar valt iets voor te zeggen. De maaltijd in de salon of kuip gebruiken is aangenamer dan beneden in het voorschip.
Aan dek
Aan ergonomie is veel aandacht besteed. Zoals buiten in de gangboorden kun je binnen ook gemakkelijk houvast vinden als de omstandigheden daartoe nopen. In het houtwerk zijn bij het dashboard en kombuis handgrepen opgenomen, net zo functioneel als mooi gemaakt. Vanuit de kuip het dek op gaat met in de opbouw opgenomen handgrepen. Hier is het dekhuis verlengd, de zijkanten en het dak lopen voor de eigenlijke ingang nog een stuk de kuip in. Hierdoor zit je met slecht weer zowel buiten als beschut.