• Motorboten
    • Motorjachten en Motorkruisers
    • Sportboten en speedboten
    • Consoleboten en visboten
  • Sloepen
  • Zeilboten
    • Zeiljachten
    • Catamarans en trimarans
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkopen
    • Verkoop uw boot
  • Bedrijvengids
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotenbankBotenbankBotenbank
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • BotenBank.nl⁄/
  • watersportnieuws⁄/
  • Brons Museum in Coaster Noordborg

Brons Museum in Coaster Noordborg

Geschreven door: Laurens Koster
Gepubliceerd op 11 Oktober 2019
Categorie: Tips
Met een crowdfundingsactie wil de nieuwe Stichting MS Noordborg pogen genoeg geld in te zamelen om  de coaster Noordborg te kopen. Stichting MS Noordborg wil hier het Brons Motorenmuseum in huisvesten. Drie jaar geleden werd dit museum uit het onderkomen in Appingedam gezet wegens een dispuut met de eigenaar van de locatie. Sindsdien is het museum dakloos. Voorzitter Anne Nijboer heeft zijn oog laten vallen op een andere plek: het ruim van de coaster Noordborg. Brons

Brons Motoren

De Brons motorenfabriek werd opgericht door de uit Wagenborgen afkomstige Jan Brons. In 1890 ontwikkelde hij een autobus met een "petroleummotor". Grappig detail: de motor had eigenlijk op benzine moeten lopen. Hij had echter het woord "petrol" verkeerd vertaald in petroleum. Toch kreeg hij de motor aan de praat. De bus heeft een aantal jaren dienstgedaan. Rudolf Diesel had in de tussentijd de dieselmotor ontwikkeld, maar de gebruikte techniek vond Jan Brons te duur. Hij bedacht een inspuitsysteem, dat de verstuiverbak genoemd werd. Hierdoor had de motor geen brandstofpomp nodig. Het grote voordeel van dit systeem was de lagere prijs. Brons In 1907 werd door Jan Brons en de Appingedammer Dirk Bonthuis Tonkes een geheel nieuwe fabriek geopend aan het Damsterdiep in Appingedam. De motoren kregen steeds hogere vermogens en het aantal geproduceerde motoren steeg tot in de jaren twintig gestaag door. Tijdens de crisisjaren probeerde Brons een vrachtwagenmotor te ontwikkelen. Een autobus van de DAM, waarvan Jan Brons commissaris was, heeft er enige tijd mee gereden, maar dit werd geen succes. Wel werden in totaal 49 tractoren afgeleverd. Overigens had Brons in 1911 al een zogenaamde locomobiel geproduceerd. Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef Jan Brons motoren ontwikkelen. Hij stierf in 1954 op 89-jarige leeftijd. Na verschillende fusies en overnames viel in 2004 voor Brons scheepsmotoren het doek. Brons

Crowdfunding

Om de coaster te kunnen kopen waarin de roemruchte geschiedenis van Brons te zien is, wil de Stichting MS Noordborg €120.000,- inzamelen. Niet alle Bronsmotoren passen op het schip, daar is het ruim te klein voor. Bovendien wegen die motoren behoorlijk zwaar. Maar dat geeft nietr. Mocht het museum uiteindelijk een groter thuis vinden, dan gaat het schip gewoon mee. Noordborg

Ligplaats

De Noordborg is door scheepsmakelaar Dick van der Kamp gered van de shredder. Gelukkig maar want het is een bijzondere boot. De allerlaatste originele kustvaarder in Nederland en ooit het decor voor een van de avonturen van de legendarische televisieclown Pipo. Waar het drijvende museum straks komt te liggen is nog niet duidelijk. Nijboer had eerst Appingedam op het oog, maar dat lijkt niet goed haalbaar omdat de Noordborg daarvoor te groot is. ,,We kijken nu naar locaties in Delfzijl.’’ Voor meer informatie en donaties: www.bronsstichting.nl Interesse in varend erfgoed? Kijk dan eens op Botenbank.nl  
Geschreven door: Laurens Koster
Gepubliceerd op 11 Oktober 2019

Laurens Koster is meer dan 20 jaar watersportjournalist. Hij werkt voor titels als Boten.nl, Boatshop24 en Botentekoop. Daarnaast is hij hoofdredacteur van CampersCaravans. Laurens zie je nooit zonder zijn camera’s en zijn drone, waarmee hij de mooiste beelden maakt. Als schrijvende journalist heeft hij een trackrecord van meer dan 250 geteste boten en duizenden artikelen over watersport. Daarin behandelt hij vaak de nieuwste gadgets en de technische achtergrond van bootonderdelen.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Kopen

Salona 45: snelle cruiser/racer uit Kroatie

Typerend voor de huidige generatie snelle tourschepen is een rechte steven, brede kont, een lage gestrekte opbouw en een fors bemeten tuigage. De Salona 45 past prima in dit profiel. De eerste borelin
Categorie: Reviews

Pikmeerkruisers: Tijdloos en Comfortabel in een Perfecte Bouwkwaliteit

De in het Friese Grou gevestigde Jachtwerf de Groot is een icoon in de vaderlandse jachtbouw met een stevige exportpositie. Het is een bedrijf waar al meer dan 50 jaar Pikmeerkruisers worden gebouwd d
Categorie: Reviews

Pollard Jachtbouw: Custom built in staal of aluminium

Op het nieuwe land van de Noord-oostpolder is in Ens jachtbouwer Pollard te vinden. Van oudsher een refit- en reparatiebedrijf. Sinds 4 jaar werken de broers Herman en Jan Pollard nu samen in het verv
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Dagboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Dagzeilers
  • Consoleboten

Weekendboten

  • Cruisers
  • Cruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Platbodem
  • Zeilboten met deksalon

Vakantie boten

  • Motorjachten
  • Woonboten
  • Antieke motorboten
  • Catamarans
  • Antieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2023 Boats Group - Alle rechten voorbehouden | BotenBank - een mark van boats.com
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Adverteer bij ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen