Op een snelle zeilboot van amper zeven en een halve meter ook nog vier slaapplaatsen, een inboard motor, een kombuis, toilet en een ruime kuip maken, lukt niet veel botenbouwers. Deze eigenschappen en het gegeven dat de boot elke paar jaar werd gemoderniseerd, zorgden voor de grote populariteit van de Beneteau First 25. Dit seizoen is de boot opnieuw vernieuwd en gaat verder als First 25 S. Met een compleet vernieuwd zeilplan voor nog betere zeileigenschappen.
De Beneteau First 25 S is vanaf €49.975 te koop, maar kan ook vanaf € 520 per week bij Ottenhome Heeg worden gehuurd, voor gezinsvakantie of meedoen aan wedstrijden als de 24 uurs race.
Scorebord:
Constructie ***
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie ***
Afwerking ***
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ****
Technische Specificaties Beneteau First 25 S
Lengte over alles : 7,90 m
Romp lengte: 7,50 m
Breedte: 2,75 m
Diepgang: 0,85-1,85 m
Waterverplaatsing: 2.150 kg
Kielgewicht: 620 kg
Grootzeil: 19.90 m2
Genua: 16.70 m2
Gennaker: 51.53 m2
Spinnaker: 46.10 m2
Motor: 14 pk
CE Ontwerpcategorie: C8 / D8
Prijs vanaf: € 49.975,-
Nieuwsgierig naar Beneteau: Bekijk de modellen bij Serry in Loosdrecht
Meer informatie: https://www.serry.com/
Verhuur: https://www.serry.com/verhuur/

Squarehead grootzeil
Het Franse Beneteau geeft de snelle zeilboten de naam First mee. Ruim twintig jaar geleden met de First 20, een zes meter model dat de stap vanuit een open wedstrijdzeilboot naar een kleine snelle kajuitboot gemakkelijk maakt. Kort erna volgde de First 25, waar er inmiddels duizenden van rondvaren. Afgelopen jaar moderniseerden de Fransen het laatste model, de 25.7, door de verstaging te veranderen, waardoor een zogenaamd squarehead grootzeil mogelijk werd. Ook een overloop op de spiegel draagt bij aan de verbeterde trim- en zeileigenschappen.
Het interieur van de Beneteau First 25 S
Het interieur is geschikt voor een klein gezin en doet nauwelijks onder voor dat van de meeste 30 of 32 voet zeiljachten. De doorgang naar de voorhut en het toilet is vrij smal, maar door de essen betimmering oogt alles licht en ruim. De veranderde verstaging maakt de doorloop naar het voordek gemakkelijker en in de kuip is volop ruimte voor het hele gezin. Onder de kuipbanken zijn enorme bakskisten en de boot beschikt over een inboard 14 pk diesel met schroefas. Met de hefkiel kan de diepgang worden gevarieerd van 85 cm tot 185 cm. Ideaal voor de ondiepe wateren en met de kiel omhoog maken de dubbele roeren het mogelijk om droog te vallen.
Dubbele roeren
Een nadeel van twee roerbladen is, dat op de motor manoeuvreren lastig is. Als je een nauwe box uit wil varen, zul je handig moeten zijn met de lijnen, want het lukt niet om een krappe bocht te maken. Zeilen is dat geen probleem. Alle schoten en vallen lopen naar de kuip en zijn daar prima te managen. En wat pikt de boot gemakkelijk snelheid op. De 2-3 Beaufort werd direct omgezet in 4-5 knopen snelheid en dan toont de 25S zich als een goed luisterend raspaard. Zodra de boot wat helling krijgt, merk je dat de joystick aan de korte kant is, maar ook dat de zitpositie in de kuip en de schootvoering uitstekend geregeld zijn. En dan is zeilen puur plezier.