Motor
Volvo Penta D2-50 S/SR
Vermogen in Pk
50hp
Draaiuren
-
Categorie
Sail Cruiser
Lengte
15.24m
Jaar
2025
Model
50
Capaciteit
-
Berthon USA
Bootdetails
Omschrijving
De Solaris 50 belichaamt een perfecte mix van elegantie en hoge prestaties, die voldoet aan de eisen van zowel competitieve races als comfortabel cruisen. Met zijn ruime en goed uitgeruste interieur biedt het een luxe woonervaring op het water. De geavanceerde technologie en vakmanschap van topkwaliteit maken het tot een topklasse zeiljacht.
Contactgegevens
Meer Info
Bouw
RCD Status: De jacht voldoet aan de essentiële veiligheidsvereisten van Richtlijn 94/25/EG of RCDII (2013/53/EU indien van toepassing (Richtlijn Recreatieve Vaartuigen) en is gecategoriseerd als A – “Oceaan” (of Cat B – afhankelijk van wat van toepassing is)
- De gebruikte materialen en constructiemethoden zijn ontworpen om een lichte, maar sterke en stabiele romp te construeren, zonder de sterkte en stijfheid te beïnvloeden.
- Romp en dek, evenals alle andere delen van de jacht, zijn ontworpen om hoge belastingen te weerstaan, wat maximale productduurzaamheid biedt.
- Romp en dek zijn geconstrueerd in een negatieve mal.
- Alle zichtbare romp- en deksurfaces zijn in hoogwaardige witte gelcoat.
- Materialen en constructie worden gecontroleerd door het Italiaanse Scheepvaartregister (R.I.N.A.).
- RINA keurt ook de constructie van de jacht goed voordat het CE-certificaat wordt afgegeven.
Constructie van Romp, Dek & Bovenbouw:
- Romp en dek zijn in een sandwichcomposietconstructie met E-glas en PVC Airex-kern.
- Deze structuur maakt de constructie van een lichte romp mogelijk, die veel beter bestand is tegen multidirectionele belastingen en veel stijver is dan andere eenvoudige gelamineerde constructies.
- De kern bestaat uit een gesloten cellen Airex-schuim van verschillende dichtheden, waardoor vocht niet in de constructie kan binnendringen in geval van schade.
- Het lamineren en de hechting met de sandwich gebeurt via een vacuümverpakkingsproces.
- Vacuümverpakking wordt ook gebruikt voor de laminering van het dek.
- In de gebieden met hoge belasting worden versterkingen met unidirectionele en bidirectionele carbonstoffen gebruikt en de Airex-kern wordt vervangen door een schuim met een hogere dichtheid of marine multiplex.
- De dikte van de laminaatconstructie wordt uitgevoerd in overeenstemming met de eisen van de ontwerpingenieur en gecontroleerd vóór de constructie door een officieel goedgekeurde Technische Autoriteit.
- Transversale en longitudinale versterkingen worden op de juiste afmetingen gemaakt in E-glas en gelamineerd met epoxyhars aan de romp.
- De hoofdschot is in composiet met een Airex-kern.
- De boeg- en achterste schotten zijn in composiet.
- Alle composiet- en multiplexschotten worden goed met hars verbonden en gelamineerd aan de romp en het dek. Dit type constructie garandeert superieure stijfheid en sterkte in vergelijking met andere siliconenhechtsystemen. Dit vertegenwoordigt een uniciteit van Solaris.
- De hoofd- en voorste schotten zijn in composietmateriaal.
- Alle andere schotten zijn gemaakt van marine multiplex, bedekt met eikenhout, goed met hars verbonden met de romp en het dek.
- De nette bilge is gemakkelijk toegankelijk.
- De cockpit, inclusief stoelen en achteroppervlakken, is bedekt met 10 mm gelegd teak, verbonden met het dek met epoxyharsen.
- De voorste dek- en zijdeksurfaces zijn geschilderd met antislipverf. Een optioneel teakdek kan worden gemonteerd.
- Verwijderbare zwemladder aan de achtersteven.
Kiel & Roer:
- De bulb kiel is ontworpen en gebouwd voor hoge snelheden en garandeert prestaties en stabiliteit.
- Het kielballast is gemaakt van lood/antimoon.
- De kielvin is gemaakt van een harsverbonden staalconstructie, die met roestvrijstalen bouten aan de romp is bevestigd.
- De kiel is behandeld en beschermd met epoxyproducten.
- Om optimale stuurbaarheid tijdens het zeilen te waarborgen, is een dubbele roerbladoplossing als extra voorzien.
- 1.000 mm stuurwielen.
Machines
Motor & Versnellingsbakken:
- Volvo Penta 50pk D2-50 S/SR – optionele D2 75pk.
- S-Drive.
- De motor is gemonteerd op schokdempers.
- De motorfundatie is gemaakt van GRP, goed met hars verbonden met de romp en met longitudinale en transversale versterkingen.
Aandrijving & Sturing:
- Instrumentenbedieningspaneel moet worden gemonteerd bij de stuurstand.
- Motoruren teller, toerenmeter, gashendel type Morse, zijn gemonteerd in de cockpit bij de stuurstanden.
- Vaste bladen schroef.
- De Solaris 50 is uitgerust met twee GRP stuurstanden.
- Roestvrijstalen stuurwielen zijn bedekt met "Lorica".
- Het stuurmechanisme is beschermd, maar nog steeds gemakkelijk toegankelijk voor inspectie.
- Roestvrijstalen noodstuur om direct op de roer-as te passen.
Elektrische Systemen
- Alle installaties zijn getest voor maritiem gebruik.
- Alle installaties worden geïnspecteerd door een externe organisatie om EU- en RINA-conform te zijn.
Spanningssystemen:
- Het hoofd elektrische systeem zal 12 V zijn.
- De 220 V 50 Hz groep levert stroom aan de AC-gebruikers zoals: boiler, acculader, stopcontacten.
- De 220 V 50 Hz groep wordt gevoed door walstroom via een aan de achtersteven gemonteerde stekker: boiler, acculader, stopcontacten. Ook gevoed door een generator (optioneel) of een omvormer (optioneel).
- 220 V AC stopcontact in de kombuis en bij de navigatiestation.
- Elektrisch schakelpaneel is verdeeld in 2 delen.
- 1 schakelpaneel voor AC, bescherming en distributiecontrole met automatische thermomagnetische schakelaars en werkende lichten.
- Automatische hoofdschakelaar.
- 1 schakelpaneel voor DC en distributiecontrole met verlichte drukknoppen en controlelichten voor alle verbruikers.
- Elke batterijgroep heeft een batterij schakelaar met rotatieslot, terwijl elke verbruiker een algemene thermomagnetische schakelaar heeft.
- Schakelpaneel moet nabij de kaartentafel worden geplaatst.
- Goedgekeurde elektrische kabels voor maritiem gebruik.
- Alle elektrische installaties zijn goed gezekerd.
- Voor zover mogelijk lopen leidingen niet door de bilge of in gebieden die gevaarlijk kunnen zijn vanwege vocht, hitte of trillingen.
- Alle wisselstroomdiensten en verbruikers zijn geaard met de juiste verbindingen.
- Alle elektrische installaties zijn gemakkelijk toegankelijk voor onderhoud.
Batterijbanken:
- Verlichtingssysteem, bilgepompen, drukpompen, ankerlier, koelkast, afvoerpompen, autopilot, navigatielichten en elektronica worden gevoed door 12 V batterijen, met een totale capaciteit van 345 Ah in C20.
- Startbatterijen, 12 V AGM-batterijen van 80 A/h, opgeladen door de hoofdmotor.
- Nieuwe generatie AGM-batterijen als standaard.
Batterijladers:
- Chargemaster Plus 12/100 batterij lader met een capaciteit van 100 Ah.
- Opladen van batterijen door generator (optioneel), walstroom of hoofdmotor alternator.
Alternatoren:
- 1 door de motor aangedreven alternator met een capaciteit van 115 Ah 12 V om de batterijen op te laden.
Generator:
- Optioneel is er een generator beschikbaar (zie prijslijst en opties).
Walstroom:
- De 220 V 50 Hz groep levert stroom aan de AC-gebruikers zoals boiler, acculader (optioneel), stopcontacten.
- De 220 V 50 Hz groep wordt gevoed door walstroom via een aan de achtersteven gemonteerde stekker.
- 220 V AC stopcontact in de kombuis en salon.
Loodgietersystemen
- Alle flush seacocks hebben een snelwerkende klep en zijn gemakkelijk toegankelijk.
Vers water & Waterverwarmingssysteem:
- 1 verswaterdrukpomp, die alle watersystemen van een onder druk staande tank bedient.
- Gemakkelijk toegankelijk gemonteerd in de machinekamer.
- 220 V AC Boiler voor warm water, capaciteit 20 lt.
- Water wordt ook verwarmd door de warmtewisselaar van de motor.
Bilgepompen:
- Het bilge-afvoersysteem is ontworpen om al het water naar het laagste punt van de bilge te krijgen om buitenboord te lozen.
- Alle pompen zijn gemakkelijk toegankelijk voor onderhoud.
- 1 handmatige dubbelwerkende bilgepomp in de cockpit met zuig in de hoofd bilge.
- 1 elektrische bilgepomp met grote capaciteit met zuig in de hoofd bilge.
- Twee elektrische bilgepompen voor douches en wastafels in de twee badkamers.
- 1 elektrische bilgepomp in de zeilberging.
- 1 elektrische bilgepomp in de achterbergingen.
Tanks
- De afvoerslangen van bilgepompen, gootstenen en douches zijn gemaakt van geurloze, stevige rubberen buizen.
Brandstof:
- 15/10 roestvrijstalen tank.
- Totaal brandstofcapaciteit ongeveer 370 lt.
- Vlamvertragende rubberen slangen voor brandstofleidingen.
- 1 Vetus scheidingsfilter gebruikt als brandstoffilter en waterafscheider.
- Tank is uitgerust met een analoge niveauraanduiding.
Vers Water:
- Stijve polyethyleen verswater tank.
- Toegang voor inspectie en reiniging.
- Totaal watercapaciteit van 510 lt.
- Tank bevindt zich onder de zitplaats in de salon, aan de stuurboordzijde.
- Goedgekeurde speciale geurloze stijve PVC-slangen voor warm en koud drinkwater.
- Roestvrijstalen slangklemmen en rubberen mouwen.
Grijs/Zwartwater Opslagtanks:
- De afvalwater van de toiletten wordt verzameld in een zwarte opslagtank (één voor elke badkamer) die door middel van zwaartekracht overboord loost.
Navigatieapparatuur
- Niet standaard (zie prijslijst en opties).
Huishoudelijke Apparatuur
Keuken:
- Één 12 V 160 l koelkast als standaard.
- Optioneel kan een tweede 80 l koelkast worden geïnstalleerd.
Toiletten/Douches:
- Warm/koud verswaterdouche aan de achterzijde van de cockpit.
Verwarming & Ventilatie:
- 1 luik voor ankerlocker - vlak, op maat gemaakt door Solaris.
- 1 luik voor zeillocker - vlak gemonteerd.
- 2 luiken voor de eigenaarshut - vlak Lewmar.
- 2 luiken - voor voorste badkamer en hut, Lewmar, vlak.
- 1 schuifluik voor de gang - op maat gemaakt door de werf met roestvrijstalen frames en rails. 15mm Perspex.
- 2 luiken - voor achterhut Lewmar, vlak.
- 2 luiken voor de salon - vlak Lewmar.
- 1 luik - voor lazarette.
- 1 luik - voor cockpitlocker.
- Openende zijramen in gehard kristal, één voor de keuken en één voor de badkamer.
- Twee vaste rompvensters in de salon.
- De ramen zijn gemaakt van getint gehard glas.
- 2 openende patrijspoorten in de cockpit voor de achterhutten.
Entertainment:
- Niet standaard (zie prijslijst en opties).
- De scheepswerf volgt de wensen van de eigenaar en doet een aanbod voor het leveren en installeren van de apparatuur, zoals door de eigenaar gevraagd.
Verlichting:
- Interieurverlichting met inbouw plafondlampen en 6 leeslampen voor hutten.
- Één nachtlampje geïnstalleerd bij de gang, lichtschakelaar dicht bij het luik.
- Cockpitlamp onder de giek.
- Voorste deklicht op de mast.
- Navigatielichtschakelaars op het interieur schakelpaneel.
- Led groen navigatielicht.
- Led rood navigatielicht.
- Led achterlicht.
- Led ankerlicht op de masttop.
- Led stoomlicht.
Accommodatie
Samenvatting van Accommodatie:
- De standaardprijs is gebaseerd op de volgende beschrijving. Optioneel kan de scheepswerf bouwen volgens de specificaties van de individuele eigenaar. Elke wijziging moet worden gedefinieerd en berekend in de overeenkomst en besproken worden met de eigenaar.
- De scheepswerf houdt toezicht op een optimale gewichtsverdeling.
- De opbergruimte wordt gemaximaliseerd door gebruik te maken van alle beschikbare ruimte.
- De niet-zichtbare binnenoppervlakken zijn van Okoumè.
- Structurele scheidingswanden in eiken marine multiplex.
- De keuken en badkamers zijn afgewerkt in hout.
- Hoge kwaliteit stof wordt gebruikt voor alle kussens.
- Alle meubels zijn gemaakt van hoogwaardig eikenhout, gelakt met een matte open poriënafwerking.
- Al het houtwerk wordt uitgevoerd volgens de beste nautische traditie.
- Afgeronde randen voor alle luiken, scheidingswanden, zitplaatsen, lockers, enz.
- Batterijen zijn geplaatst onder de salonstoelen. De schakelkasten zijn geplaatst onder de kaartentafel.
- De werf rekent op comfort en kwaliteit. Bijzondere aandacht wordt besteed aan geluidsisolatie.
- De hoge productkwaliteit, de duidelijke, eenvoudige lijnen van het interieur die overeenkomen met het Solaris-ontwerp, maken een Solaris een unieke yacht.
- Een Solaris 50 heeft een indeling met drie hutten, twee badkamers met een aparte douche, een ruime salon met keuken, een bank, een eettafel en een kaartentafel. De kaartentafel is praktisch en geplaatst nabij de gangway.
- Elke ruimte moet optimaal benut worden en waar mogelijk zullen er opbergruimtes zijn zoals in de beste Solaris-traditie.
- 20 mm eiken vloerdelen, gelakt, met longitudinaal houtnerf.
- Gebouwd om volledig verwijderbaar te zijn voor bilge-inspecties.
- Marine mahonie multiplex plafondpanelen, bedekt met witte vinylbekleding behandeld tegen schimmel.
- Te bevestigen met klittenband. Alle verwijderbaar voor inspectie.
- Alle deuren zijn voorzien van een deurslot.
- Eiken ladefronten en voorzien van drukknopsloten.
- Bedden en banken moeten laden of lockers hebben waar mogelijk.
- Eiken gangwayladder.
- Geëloxeerde roestvrijstalen leuningen in verschillende delen van de yacht.
- Geluidsisolatie is een sterk kenmerk van een Solaris yacht.
- De geluidsisolatie van de machinekamer is gemaakt van hoogwaardig geluidsisolatiemateriaal en geperforeerde aluminium panelen wit gelakt.
- Luiken, patrijspoorten en ramen, (inclusief badkamer ramen) zijn voorzien van zonneschermen.
- Matras bedekt met lichtgekleurde stof met ritsen.
Beschrijving van de indeling van voren:
Voorhut:
- Brede dubbele slaapplaats met grote lades eronder.
- Ruime kast.
- Zijplanken.
Toilet:
- Badkamerkasten zijn gemakkelijk toegankelijk voor onderhoud.
- Houten bovenkanten.
- Composiet wastafels, hoofdlocker met spiegelfront.
- Eiken badkamer vloer; de vloer in de douche is van polyethyleen rooster.
- Douche en wastafel lozen buitenboord.
- Beide badkamers hebben een aparte douche.
- Douchedeur van plexiglas.
- Handmatig toilet type Jabsco Regular.
Salon:
- Een brede U-vormige bank.
- Blad in massief hout en eiken multiplex.
- Het navigatiegebied heeft een ingebouwd kaartopslagcompartiment en de kaartentafel is naar voren gericht.
- Locker voor instrumenten.
- Elektrisch paneel met scharnierdeur voor inspectie bij de kaartentafel.
Keuken:
- Roestvrijstalen 3-pits fornuis op gimbals met pannenhouder.
- Alle oppervlakken in hout.
- Één roestvrijstalen enkele wastafel.
- Keuken met lockers en lades om borden, glazen, potten en keukenaccessoires op te bergen.
Toegang tot de machinekamer:
- De machinekamer heeft één hoofdingang en twee extra zijpanelen voor toegang.
- De ingang is gepositioneerd voor gemakkelijke toegang tot alle technische apparatuur op zee.
Achterhutten:
- Één dubbele slaapplaats per hut.
- Alle hutten zijn voorzien van kasten.
- Lockers in de centrale scheidingswand.
Dekuitrusting
Rigg:
- Aluminium mast.
- Mast is in één stuk gebouwd.
- Facnor handmatige fokfurler, onder dek gemonteerd.
- Harken rails, wagens en leidingsblokjes.
- Standaard is een 9/10 sloop rig.
- Mast is door het dek gestoken, 3 paar verstagingen.
- Verjongd op de masttop.
- Voorzien van blokken en rails voor 1 grootzeil, 2 genoa's en 2 spinnakers, 1 topping lift.
- 3 paar verstagingen, door de mast gebolted.
- Voorzien voor lazy jacks.
- Giekbevestiging op de mast, toggle en giekbevestiging van aluminium en roestvrij staal.
- Alle stroomlijnen zijn bedekt met pvc-materiaal.
- Bevestigingen voor navigatielichten en verlichting.
- Handmatig uitval systeem.
- Stevige vang.
- 1 grootzeil bevestiging.
- Voorzien voor 2 riflijnen.
- Voorzien voor lazy jacks.
- 1x19 draad verstaging en stays.
- Roestvrijstalen draad verstaging en stays.
- Optionele stang verstaging.
- Handmatige furling door Facnor.
- Hydraulische handmatige achterstagcilinder met geïntegreerde pomp van de juiste afmetingen voor de achterstag.
- Hoofdmast - 1.
- Fokhalyard - 1.
- Spinnakerhalyards - 1.
- Riflijn - 2.
- Grootzeil - 1.
- Genoa zeil - 1.
- Topping lift - 1.
- Outhaul - 1.
- Hoofd- en Genoa halyard zijn in Dyneema.
- Hoofdzijlen en zelftackende fok zeil zijn ook in Dyneema.
- Alle halyards en zeilen zijn gesplitst en indien nodig voorzien van een schakel.
- De afmetingen van alle verstagingen en stays worden gedefinieerd door scheepsarchitecten volgens hun werkbelasting.
- 1x19 roestvrijstalen draad is gekozen als standaard.
- Optioneel, stang verstaging is beschikbaar.
- De geanodiseerde aluminium mastbasis is geplaatst op een GRP-ondersteuning die is verbonden met de vloer en bodem, goed met hars gebonden aan de superstructuur van de jacht.
- Fairleads - 2 voor en 2 achter.
- Harken rails, wagens en leidingsblokjes.
- Hoge kwaliteit dekuitrusting gekozen door scheepsarchitecten.
- Alle halyards, riflijnen en outhaul worden onder dek naar de stuurcockpit geleid.
- Ingebouwde rail voor de zelftackende fok.
Winches:
- 2 primaire lieren model 50.2 STA voor de zelftackende fok zeil.
- 2 mastlieren model 50.2 STA voor halyards.
- Standaard levering van 2 aluminium handgrepen met vergrendelingssysteem.
- Alle lieren zijn gemaakt van geanodiseerd lichtlegering, in zwart.
Zeilen:
- Zeiloppervlak - 155m²
- Genoa 106% - 70.30m²
- Grootzeil - 84.70m²
- I Genoa - 21.45m
- P - 20.48m
- E - 7.10m
- J - 6m.
Algemeen:
- Het water op het dek wordt afgevoerd door rubberen leidingen en kleppen op de bodem van de romp.
- Stagen in roestvrij staal, diameter 25x2 mm.
- Roestvrijstalen draad lifelines diameter 5 mm. met spanners.
- Hoogte van de reling, pushpit en stagen 610 mm.
- Pushpit moet in twee delen worden gebouwd.
- De reling maakt een gemakkelijke toegang vanaf de kade mogelijk.
- Toe rail moet in de romp worden geïntegreerd met gelcoat afwerkingen. Moet versterkingen hebben voor stagen, reling en pushpit bevestigingen.
- 1 voorste piek om ankerketting op te bergen, met afvoer boven de waterlijn.
- 1 brede voorste piek met een grote luik voorzien van een ondersteunende gasveer. Biedt voldoende opbergruimte voor fenders en zeilen. Voorzien van twee treden, een licht en een roestvrijstalen stang voor het opbergen van lijnen.
- 1 achterste locker toegankelijk van boven, met luik en ondersteunende gasveer.
- 1 opbergruimte onder de stuurboord cockpitstoel.
- 1 opslag voor een 8-persoons reddingsvlot onder de cockpitvloer voor de toegang.
- Gesloten achtersteven met een geïntegreerde zwemladder (optioneel hydraulisch open zwemplatform kan worden gekozen).
- 1 vlaggenmast met nationale vlag.
Anker- en Mooruitrusting:
- Roestvrijstalen mooring cleats: 2 voor en 2 achter.
- 1.500 W elektrische ankerlier, onder dek met capstan trommel.
- Ketting wordt automatisch in de kettinglocker gevoerd.
- 25 kg Delta anker met 75, 10mm diameter.
- Anker fairlead is in één stuk roestvrij staal gelast.
- Nylon kettingrollen voor Delta anker.
- 4 x 20m mooring lijnen.
- 6 fenders.
- 1 boot haak.
Veiligheidsuitrusting
- Opbergruimte voor 8 personen reddingsvlot - voor de toegang in de cockpit.
Brandbestrijdingsapparatuur:
- De hele yacht, inclusief de machinekamer, de elektrische en technische systemen voldoen aan de RINA-certificering.
- Brandblusser voor de hutten en machinekamer.
Disclaimer
Het bedrijf biedt de details van dit vaartuig te goeder trouw aan, maar kan de nauwkeurigheid van deze informatie niet garanderen of waarborgen, noch de staat van het vaartuig waarborgen. Een koper dient zijn agenten of zijn inspecteurs instructies te geven om de details te onderzoeken die de koper gevalideerd wenst te hebben. Dit vaartuig wordt aangeboden onder voorbehoud van eerdere verkoop, prijswijziging of intrekking zonder voorafgaande kennisgeving.
Aandrijving
Motormerk:Volvo Penta
Model motor:D2-50 S/SR
Vermogen in Pk:50pk
Motorcategorie:Binnenboord
Motorbrandstof:Diesel
Dimensies
Dimensies
Lengte over alles:15.49m
Min diepgang:2.8m
Breedte:4.78m
Lengte waterlijn:14.68m
Allerlei
Romp materiaal:Polyester
Reservoirs
Drinkwatertank:510 l
Brandstoftank:370 l
Afvalwatertank:
Verblijf
Cabines:3
Toiletten:2