Motor
Volvo TAMD 70D
Vermogen in Pk
389hp
Draaiuren
650
Categorie
Classic Sail
Lengte
27.50m
Jaar
1932
Model
schooner
Capaciteit
-
Edoardo Napodano Yacht Manager
Bootdetails
Omschrijving
GEEN BTW VERSCHULDIGD
Er is geen officiële vraagprijs en de boot moet dag na dag worden gewaardeerd.
Een geweldig en een van de weinige voorbeelden van goed onderhouden, vol originele patina details, Nederlandse stalen schoener uit de jaren dertig. Ik heb deze prachtige yacht persoonlijk geïnspecteerd – zeer goede staat – onmiddellijk klaar om te zeilen. Comfortabel. Ze heeft niet veel bemanning nodig: 2 personen zouden genoeg kunnen zijn om te zeilen. Geschiedenis beschikbaar. De huidige eigenaar heeft originele plannen verkregen van een Nederlands museum. De bouwer is Schouten B.V. Scheepswerf, een oude Nederlandse scheepswerf die niet meer bestaat. Een mogelijke ruil met een kleinere motorboot zal worden overwogen.
Geschiedenis
In december 1931 gaf de Parijse markies Du Bourg de Bozas, zeer beroemd in Frankrijk om verschillende exploits en militaire missies in Oost-Afrika, de opdracht aan de SHOUTEN scheepswerf, gelegen in Muinden, Nederland, om een stalen zeiljacht te bouwen, met hulp motoren, in een aanvankelijk project moest de boot 24,50 m lang zijn, later verlengd tot 27,50 m.
De echte nieuwigheid van die tijd is dat deze boot, gelanceerd in 1932 en toen gedoopt als "Mayfly", een van de allereerste "motorzeilers" was die ontworpen en gebouwd zijn met twee motoren, wat deze yacht nog zeldzamer en historisch belangrijker maakt.
Vervolgens, in de jaren vijftig, behoorde het tot de familie van de prinsen Spada Potenziani en de Griekse koninklijke familie bracht daar vaak hun Italiaanse vakanties door. In die tijd lag het aangemeerd in Toscane bij Porto Santo Stefano.
Het is niet gedocumenteerd, maar het lijkt erop dat de boot tijdens de Olympische Spelen in Rome werd gebruikt als ondersteuningsboot voor Constantijn van Griekenland, winnaar van de gouden medaille, drakenklasse.
Daarna behoorde het tot de Genuese familie van reders Cameli – D’Amico.
Aan het einde van de jaren zestig, gedurende ongeveer twintig jaar, zeilde commandant Vincenzo Montanari uit Taranto in de zeeën ten zuiden van Italië.
Het behoort sinds 1990 tot de huidige eigenaren, die altijd met grote zorg hebben gezorgd voor het gewone en buitengewone onderhoud.
Van 1990 tot 1993 werd de boot volledig gedemonteerd voor restauratie.
Het plaatwerk werd gerenoveerd en de masten en stuurhut werden geregeld, het elektrische en hydraulische systeem volledig vernieuwd, allemaal met dubbele pompen, het teakdek en de interieurs in mahonie; bovendien is het uitgerust met moderne Volvo-motoren, waarmee het bij ongeveer 1500 tpm gemakkelijk 9 knopen kan zeilen, met een verbruik van ongeveer 35 liter diesel/uur, generator inbegrepen.
De automatische piloot en een krachtige BOW-TRUSTER zijn geïnstalleerd, zeer nuttig bij manoeuvres.
Het koelsysteem is ook vervangen door de installatie van een grote vriezer, en airconditioning is geïnstalleerd voor beter comfort, alles zonder de exquisiet maritieme en vintage sfeer van de interieurs, allemaal in mahonie, te bederven.
Van 1993 tot nu is het altijd het onderwerp geweest van zorg en onderhoud, inclusief de verschillende certificaten en plaatmetingen, nieuwe generator en 130 lt./h ontziltingsinstallatie.
Twee jaar geleden werd ze uitgerust met een nieuwe radar, nieuwe pilootmotor en nieuwe elektronica voor navigatie en elektronische kaartweergave.
Contactgegevens
Meer Info
Classic Stalen Schoener
Ik heb deze motorsailer/schooner persoonlijk meer dan eens geïnspecteerd. Ze is altijd zeer goed onderhouden, in zeer goede staat, geen roest, goed geschilderd zowel houten als stalen delen. Een kapitein zorgt het hele jaar door voor schilderwerk en systemen. De masten zijn opvouwbaar/samenvouwbaar. De dikte van de romp en het teakdek is in orde.
Geschiedenis
In december 1931 gaf de Parijse markies Du Bourg de Bozas, zeer beroemd in Frankrijk vanwege verschillende ondernemingen en militaire missies in Oost-Afrika, de opdracht aan de werf SHOUTEN, gelegen in Muinden, Nederland, om een zeiljacht van staal te bouwen, met hulpmotoren. In een eerste ontwerp moest de boot 24,50 m zijn, later werd dit 27,50 m.
De echte noviteit van die tijd is dat dit vaartuig, te water gelaten in 1932 en toen gedoopt als “Mayfly”, een van de allereerste “motor-sailers” was die zijn ontworpen en gebouwd met twee motoren, wat dit jacht nog zeldzamer en historisch belangrijker maakt.
Vervolgens heeft het in de jaren vijftig toebehoord aan de familie van de prinsen Spada Potenziani en vaak bracht de Griekse koninklijke familie daar hun Italiaanse vakanties door. In die tijd lag het aangemeerd in Toscane in Porto Santo Stefano.
Het is niet gedocumenteerd, maar het lijkt erop dat de boot tijdens de Olympische Spelen in Rome werd gebruikt als ondersteuningsboot van Constantijn van Griekenland, winnaar van de gouden medaille, klasse draken.
Daarna heeft het toebehoord aan de familie van de Genovese reders Cameli – D’Amico.
Aan het eind van de jaren zestig heeft Commandant Vincenzo Montanari uit Taranto ongeveer twintig jaar op de zeeën ten zuiden van Italië gevaren.
Sinds 1990 behoort het tot de huidige eigenaren, die altijd met grote zorg de reguliere en buitengewone onderhoud hebben verzorgd.
Van 1990 tot 1993 is de boot volledig gedemonteerd voor restauratie.
De plaatmaterialen zijn vernieuwd en de mast en stuurinrichting zijn gerepareerd, het elektrische en hydraulische systeem is volledig vernieuwd, alles met dubbele pompen, het teakdek en de interieurs zijn van mahonie; bovendien is het uitgerust met moderne Volvo-motoren, waarmee het bij ongeveer 1500 toeren gemakkelijk 9 knopen kruissnelheid bereikt, met een verbruik van ongeveer 35 liter diesel per uur, inclusief generator.
Er is een automatische piloot en een krachtige BOW-TRUSTER geïnstalleerd, zeer nuttig bij het manouvreren.
Daarnaast is het koelsysteem vervangen door de installatie van een grote vriezer, en voor meer comfort is er airconditioning gemonteerd, alles zonder de voortreffelijke maritieme en vintage smaak van de interieurs, allemaal van mahonie, te bederven.
Van 1993 tot nu is het altijd onderhevig geweest aan zorg en onderhoud, inclusief de verschillende certificaten en metingen van de platen, een nieuwe generator en een ontziltingsinstallatie van 130 l/u.
Twee jaar geleden is het uitgerust met een nieuwe radar, een nieuwe motor voor de piloot en nieuwe elektronica voor de besturing en elektronische cartografie.
Disclaimer
De Maatschappij publiceert de details van dit vaartuig te goeder trouw en kan daarom de juistheid van deze informatie niet waarborgen of garanderen.
Eigenschappen
Elektrische Apparatuur
Kadestroomaansluiting:✓
Alternator:✓
Elektronica
Dieptemeter:✓
Radar:✓
Log-snelheidsmeter:✓
Radardectectie:✓
Windrichting- en Snelheid:✓
TV:✓
Plotter:✓
Autopiloot:✓
Radio:✓
Kompas:✓
Navigatiesysteem:✓
Cockpit Speakers:✓
VHF:✓
Apparatuur Binnen
Kopschroef:✓
Wasmachine:✓
Elektrische bilgepomp:✓
Oven:✓
Manuele Bilgepomp:✓
Luchtcompressor:✓
Airco:✓
Elektrisch toilet:✓
Verwarming:✓
Warm water:✓
Frigo:✓
Drinkwatermaker:✓
Diepvriezer:✓
Batterijlader:✓
Apparatuur Buiten
Cockpit Douche:✓
Teak Gangpaden:✓
Loopbrug:✓
Radarreflectie:✓
Grachtenbootjes en Tenders:✓
Reddingssloep:✓
Cockpit Kussens:✓
Cockpit Tafel:✓
Zwemtrap:✓
Aandrijving
Motormerk:Volvo
Model motor:TAMD 70D
Vermogen in Pk:388.9pk
Draaiuren:650
Motorbrandstof:Diesel
Soort Schroef:4-blads
Materiaal schroef:Brons
Dimensies
Snelheid en afstand
Kruissnelheid:9.5kn
Max snelheid:12kn
Dimensies
Lengte over alles:27.5m
Min diepgang:2.4m
Breedte:4.7m
Hoofdruimte:2.1m
Lengte waterlijn:21m
Kilo
Ledig Gewicht:90,000kg
Allerlei
Ankerlier:Elektrische ankerlier
Reddingssloepcapaciteit:12
Romp materiaal:Stalen
Reservoirs
Drinkwatertank:1 x 2000 l (Staal)
Brandstoftank:2 x 2300 l (Staal)
Afvalwatertank:1 x (Staal)
Verblijf
Cabines:4
Toiletten:3