Motor
-
Vermogen in Pk
-
Draaiuren
-
Categorie
Schooner
Lengte
32.31m
Jaar
1910
Model
Schooner
Capaciteit
-
Nelson Yacht Services
Bootdetails
Omschrijving
Vagrant, een voormalig stuk van de Amerikaanse geschiedenis. De eerste beroemde Classic Gaff Schooner genaamd Vagrant die in 1910 werd gebouwd voor Harold Vanderbilt. Verkocht in 1912, heeft ze 70 jaar gevaren, gekruist en gecharterd onder vele eigenaren onder de naam 'Queen Mab'. Gevonden en herbouwd in Antigua door Peter DeSavary in 1985 en heeft de Middellandse Zee en de VS bevaren voordat ze naar Japan werd verkocht. Nu is de kans om deze legende van een jacht met al haar geschiedenis te verwerven. Ze heeft nu een volledige herbouw nodig omdat ze is verslechterd en vervolgens is gezonken in haar ligplaats tijdens een tyfoon. Begrijp alstublieft, ze ligt nog steeds gezonken in haar ligplaats en heeft een volledige herbouw nodig die miljoenen dollars zal kosten.
Contactgegevens
Meer Info
Vagrant Geschiedenis
The Vagrant Story
Vagrant was een afstudeercadeau van de Vanderbilt-familie aan Harold van de Americas Cup, erfgenaam van het ongetelde fortuin van zijn overgrootvader Commodore Cornelius Vanderbilt. De drukke Herreshoff-werven in Bristol, Rhode Island, VS, ontvingen de aankooporder om op 23 maart 1910 te beginnen met de werkzaamheden. 60 dagen later, voor een kosten van 26.800 dollar, werd de oceaanracer in gebruik genomen en Vagrant gedoopt door Harold, die haar onmiddellijk naar de eerste plaats racete in de Bermuda Race van 1910.
Elegant en slank met 92 voet hoge masten van Douglas-spar, had ze twee masterhutten met badkamers, aparte bemanningsverblijven, glas-in-lood in de salon en exotische houten panelen door het hele schip, allemaal typisch voor Herreshoffs aandacht voor de kleinste details, wat zijn da Vincian combinatie van praktische expertise en lyrisch genie exemplificeert. In 1912 verkocht Harold haar aan Hendon Chubb en gaf hij Herreshoff de opdracht om een nog grotere jacht voor hem te bouwen, die hij ook Vagrant doopte. Chubb hernoemde de originele schoener tot Queen Mab, de naam die ze bijna drie kwart eeuw zou dragen. Ze had het record voor 12 opeenvolgende Transpacific Yacht Races, of "Transpac" zoals de meeste zeilers het noemen. Het is een race van 2.200 mijl van Californië naar Hawaii. Deze racers omvatten de dodelijke race van 1959.
Queen Mab was in bezit van verschillende leden van de jachtgemeenschap aan de oostkust, met name Wall Street-makelaar William A.W. Stewart, die haar van 1926 tot 1939 campagneerde. Ze kwam rond 1948 aan de westkust van Amerika. Van 1953-1971 zeilden Larry Pringle en Phyllis Brunson met haar vanuit Catalina en namen haar mee op negen opeenvolgende Trans Pacific-races. Queen Mab racete in Klasse A tegen de grootste en beste, zoals de Good Will (161 ft, 50 bemanning), Morning Star, Baruna, Ondine, Ticonderoga, Blackfin en Windward Passage. Ze eindigde nooit onder de 12e plaats. In het begin van de jaren zestig speelde ze een hoofdrol in de Hollywoodfilm "Blue Water Racers Under Sail." Haar race-successen zijn talrijk, haar zeewaardigheid legendarisch en haar klassieke schoonheid ongeëvenaard.
Gediend door de Herreshoff-werf tijdens het grootste deel van haar leven aan de oostkust, was Queen Mab de eerste Amerikaanse jacht die was uitgerust met zeilrails en glijstukken op de mast, en ook de eerste met een leg o'mutton. Haar hoofd mast werd in 1920 door Nat Ayer veranderd van Gaff naar Marconi, en de voorste mast werd in 1952 omgebouwd. Vagrant is nu opnieuw uitgerust volgens haar originele zeilplan als een Gaff Schooner.
In mei 1983 dook ze op in Antigua in slechte staat. Ze wisselde opnieuw van eigenaar, dit keer naar Hans Lammers, een 33-jarige Nederlander met een oog voor klassieke schoonheid. Lammers heeft sinds zijn 21e in de West-Indiën gecharterd, oude maar klassieke jachten gekocht en deze zo goed mogelijk opgeknapt. Hij besloot haar naam terug te veranderen naar de originele Vagrant. Gedurende ongeveer een jaar of zo, charterde Lammers de semi-herstelde Vagrant waar en wanneer hij kon. Eind 1984 besloot hij haar te koop aan te bieden. De maanden verstreken en voor de meeste mensen leek het erop dat de zeil dagen van Vagrant eindelijk voorbij waren; tot haar ontdekking en daaropvolgende redding door Peter de Savary. Haar redding uit de obscuriteit 75 jaar nadat de toenmalige prins van Amerikaanse ontwerpers, een Nathaniel Greene Herreshoff, de opdracht had gekregen om haar te creëren, zal de geschiedenis van de jachtvaart ingaan. Onder zijn en Jim Alabaster’s persoonlijke leiding werd Vagrant volledig gerestaureerd over een periode van bijna 3 jaar voor een kosten van enkele miljoenen dollars. De nieuwe tuigage werd gebouwd door Spencers op het Isle of Wight en er werd geen kosten gespaard om ervoor te zorgen dat Vagrant was uitgerust met de nieuwste technologie. Rocka Romcke nam de rol van haar kapitein op zich onder dit eigendom. Ze stak vervolgens twee keer de Atlantische Oceaan over en zeilde met haar 5-koppige bemanning door de Middellandse Zee, het VK en de Bahama's. Simpel gezegd, elke estheet moet zich verwonderen over haar verbluffende schoonheid. Er zijn vandaag de dag maar weinig jachten in de wereld waarvan elke lijn met de volgende versmelt, wiens pure congruentie van vorm helpt verklaren waarom 'legendarisch' onlosmakelijk lijkt verbonden met de naam Nathaniel G. Herreshoff. Het project van het restaureren van Schooner Vagrant is nu zeilgeschiedenis; een enorme prestatie die moed, vastberadenheid en toewijding vergde. Schooner Vagrant, de legende leeft voort en stelt de eigenaren in staat om te genieten van de meest opwindende wereldwijde zeilervaringen in de meest perfecte luxe-accommodaties. Met Perzische tapijten door het hele schip, klassieke antieke olieverfschilderijen en andere originele kunstwerken, was Vagrant in de jaren '80 het meest perfect gerestaureerde klassieke jacht ter wereld. Vagrant trok de aandacht telkens wanneer ze de haven binnenvoer. Haar schoonheid en kwaliteit, samen met haar legendarische zeewaardigheid, maken haar het belangrijkste aandachtspunt in elke haven.
Ze werd in 1990 te koop aangeboden in Antibes en verhuisde daarna naar Falmouth, VK.
In maart 1992 werd ze verkocht aan Japan. Ik kreeg de opdracht om een kleine refit te doen en haar vervolgens van het VK naar Japan te brengen. Dat was een geweldige reis van 16 mijl die 4 maanden duurde.
Ze is sindsdien in Japan, maar onlangs heeft een tyfoon haar naar de bodem van haar ligplaats gebracht. Dus nu moet ze worden gered, wat zal moeten omvatten het omhooghalen, het verschepen naar een geschikte plek en het volledig herbouwen naar haar vroegere glorie.
Rocka Romcke
Disclaimer
Dimensies
Snelheid en afstand
Kruissnelheid:8kn
Max snelheid:10kn
Actieradius:1000nm
Dimensies
Lengte over alles:32.46m
Lengte op het Dek:23.77m
Min diepgang:3.56m
Breedte:5.49m
Lengte waterlijn:17.07m
Allerlei
Romp materiaal:Houten
Reservoirs
Drinkwatertank:
Brandstoftank:
Afvalwatertank:
Verblijf
Cabines:3
Toiletten:3