Motor
Perkins Sabre M130C
Vermogen in Pk
130hp
Draaiuren
-
Categorie
Sail Cruiser
Lengte
23.77m
Jaar
1895
Model
78’ Stow & Sons Classic Ketch
Capaciteit
-
Berthon International
Bootdetails
Omschrijving
78' Custom Stow & Sons Classic Ketch RONA is een iconisch onderdeel van de Britse jachtbouw. Oorspronkelijk gebouwd in 1895, genoot ze een lange en illustere carrière door een reeks eigenaren, waaronder de Koninklijke Marine, wat culmineerde in haar aankoop door filantroop Lord Amery toen hij in 1960 het London Sailing Project oprichtte om kansarme jongeren de zee op te nemen. Dit deed ze en veranderde vele levens tot 1993, toen ze volledig werd gerestaureerd en sinds deze verbouwing heeft ze genoten van een reeks zorgvuldige eigenaren die in deze speciale yacht hebben geïnvesteerd.
Contactgegevens
Meer Info
Refit Geschiedenis
Sinds de aankoop van Rona in 2017 hebben we de volgende grote werkzaamheden uitgevoerd:
2017:
- Nieuwe bekleding en Sunbrella hoezen in overeenstemming met de vintage van de yacht.
- Reparatie van de hoofdmast.
- Grote algehele revisie van de hydraulica.
- Nieuwe elektronische plotter B&G Vulcan.
- Nieuwe AIS.
2018:
- Buitenschilderwerk van de romp.
- Reconstructie van de genset.
- Nieuwe kookplaat en koelkast.
2019:
- Nieuwe achtercabine Climax airconditioner.
- Nieuw warmwatersysteem.
2020:
- Nieuwe tender en 10pk motor.
- Nieuwe elektrische spoeltoiletten.
2021:
- Reconstructie van de hydraulische pomp.
- Vervangen van de zoetwaterpompen.
- Vervangen van de koel- en watermakerpompen.
2022 / 2023:
- Nieuwe anker.
- Renovatie van het toiletcompartiment.
- Buitenschilderwerk.
2024:
- Port toilet – Verwijdering van alle multiplex en vervanging door gelakt hardhout (2024).
- Voorkant stuurboord douche – Verwijdering van alle multiplex. Wanden en vloeren zijn betegeld met mozaïek (2024).
Het lakken van al het hout en de dekken is aan de gang en stopt nooit.
Momenteel zijn er geen reparaties nodig en de RONA wordt in optimale staat gehouden.
Bouw
RCD Status: Ons begrip is dat de jacht is vrijgesteld van de essentiële veiligheidsvereisten van de Richtlijn Recreatieve Vaartuigen, aangezien zij vóór 1998 binnen de EU is gebouwd en in gebruik is genomen.
Constructie van Romp, Dek & Bovenbouw:
- RONA is een klassieke Stow and Sons cutter rigged ketch, oorspronkelijk gebouwd in 1895.
- Ze heeft een middellijnstructuur van Engelse eik, met gegroeide Engelse eiken frames geplaatst op 20'; centra en zijn 4 3/4'; diep en 8'; breed, en gezaagde Engelse eiken
- frames geplaatst op 13'; centra, 4'; bij 4'; met enkele verdubbeld aan de onderzijde.
- De vloeren zijn van gesmeed ijzer met een breedte van 3 1/2'; en een diepte die afloopt naar 1/2'.
- De balkplanken en veerplanken zijn ook van Engelse eik.
- RONA heeft 2' teak rompplanken, waarvan alles is verwijderd tijdens haar 1945/50 verbouwing en opnieuw bevestigd met bronzen bulten. Haar garboards zijn 2' gezaagde Engelse eik (nieuw 1995), dekbalken zijn Engelse eik (nieuw 1985), dekplanken zijn 1 7/8' teak (nieuw 1985) en haar dekken zijn in 2008 opnieuw gekit.
- De bulwark stanchions zijn van Engelse eik, 3' zijdig bekleed boven het dek met 3/8' teak 1994/6.
- De bulwark planken zijn 7/8' teak (nieuw 1994/6).
- Alle dekjoinery is massief teak, glanzend gelakt, allemaal vervangen 1995/97.
- Haar Doghouse is vervangen in 1989.
- In de 1997 refit is haar onderwaterschip met koper bekleed om bescherming te bieden aan de structuur en is in goede staat onderhouden.
- Romp opnieuw geschilderd in 2018 en 2023.
- Bovenbouw opnieuw geschilderd in Jotun primer met glanzende coating in crème (2024).
- Verfwerk is aan de gang.
Kiel & Roer:
- Lange volle conventionele kiel met een volledig roer, allemaal gerenoveerd in de 1997 refit en met koper bekleed.
Machines
- Deze klassieke Stow and Sons Ketch wordt aangedreven door een Perkins Sabre M130C 130pk dieselmotor (1996/97).
- De motor wordt gekoeld met zoet water via een warmtewisselaar.
- Nieuwe motoruurteller vervangen in 2021.
Onderhoud & Prestaties:
- De motor heeft sinds 2019 alleen een motoruurteller en heeft sindsdien 1.715 uur geregistreerd. Er is een fulltime ingenieur aan boord, dus beide zijn in goede staat.
- Motor wordt elke 3 maanden onderhouden.
- Cruisesnelheid – ongeveer 5 knopen @ 2200 tpm.
- Brandstofverbruik bij cruisesnelheid – 15 liter per uur.
Voortstuwing & Sturing:
- 3-blad, bronzen schroef.
- RONA wordt aangedreven door een hydraulische aandrijving die achterwaarts is geleid naar een Volvo hydraulische motor (1996/97) met een hydraulische oliekoeler (1998), en een Timex hoogwaardig roestvrijstalen as (1996/97) met een drie-blad bronzen schroef (1998). Grote revisie 2017 met de hydraulische pomp opnieuw opgebouwd 20.
Elektrische Systemen
- 240v ring hoofd.
- RONA heeft een complete hersnoering van haar elektrische systemen ondergaan tijdens haar refit in 1995/97.
Accu Banken:
- 24v hoofdmotor startaccu's (2 x 12v 105ah accu's).
- 24v huishoudsysteem (14 x 12v 105ah accu's).
- 12v 105ah gelaccu voor generatorstart.
Acculaders:
- Victron 24v 80ah acculader voor huishoudaccu's.
- Victron 24v 25ah acculader voor motoraccu's.
Alternatoren:
- Perkins 75amp motoralternator.
- Aanvullende 100amp motoralternator.
Generator:
- Northern Lights 7.5Kva generator (1996/97).
- Generator verbouwd in 2018.
- De genset heeft 5.514 uur, maar de eigenaren zijn momenteel bezig met een grote service en vervangen de waterpomp en geven het een volledige revisie.
- Elke 3 maanden onderhouden.
Walstroom:
- Walstroom 220v.
Overige Elektrische:
- Victron 24/3000 Phoenix Omvormer.
Loodgietersystemen
- Geperst warm en koudwatersysteem.
- Calorifier om warm water te leveren met 220v onderdompelverwarming 2019.
- Verswaterpompen vervangen 2021.
Watermaker:
- Produceert 50 liter per uur.
- Nieuwe hogedrukpomp geïnstalleerd 2021.
Bilgepompen:
- Vooruit en achter automatische bilgepompen.
- Handmatige bilgepomp.
Tanks
- Totaal volume van 950 liter.
Vers Water:
- Totaal volume van 680 liter.
Grijs/zwartwater opslagtanks:
- Totaal grijswatervolume van ongeveer 100 liter. 24v Seaflow maceratorpomp.
- Totaal zwartwatervolume van ongeveer 100 liter. 24v Seaflow maceratorpomp.
Navigatieapparatuur
- B&G Hydra snelheid/diepte/wind/navigatie.
- B&G Hydra Pilot autopilot.
- Raytheon R20XX radar.
- Raytheon Raychart 610.
- Icom SSB ic-M700UK.
- 1 x Icom handheld VHF.
- Raymarine Ray 240 VHF.
- Sea Map computer navigator - oude computer.
- Lowrance HDS5.
- Furuno GPS/WASS Navigator.
Bij de Helmpositie:
- Sestrel stuurkompas.
- B&G snelheid.
- B&G windrichting.
- B&G vergroot windrichting.
- B&G windsnelheid.
- B&G diepte.
- B&G kompas (elektrisch).
- B&G roerhoek.
- B&G Vulcan plotter 2017.
- AIS 2017.
- B&G Hydra Pilot autopilot.
Huishoudelijke Apparatuur
- 2-pits gasfornuis met een afzuigkap.
- Bar koelkast met onderbouw koelkast en vriezer.
- Nieuwe magnetron.
- Nieuwe rijstkoker.
- Nieuwe Nespresso koffiemachine.
- Nieuwe mixers en broodrooster.
- Kwaliteitsservies en glaswerk voor tot 20 personen.
- Uitgebreide hoeveelheid keukengerei.
Overig:
- Nieuwe elektrische BBQ.
- Nieuwe 4-pits gas BBQ.
Douches:
- 3 x douchecompartimenten met 3 elektrische douches 2020 en 2 douches.
- Compartimenten gerenoveerd 2023.
Verwarming & Ventilatie:
- RONA beschikt over Cruisair omkeerbare airconditioning units voor en achter. De achterste cabine unit is Climax en is in 2019 vervangen.
Entertainment:
- CD/radio speler.
Verlichting:
- Navigatielichten.
- Spreaderlichten op de hoofd- en bezaanmast.
Accommodatie
- 11 slaapplaatsen in 3 hutten plus de Doghouse en Salon. 7 slaapplaatsen in de hutten, met 2 extra zee-slaapplaatsen in de Doghouse en 2 pipecots in de Hoofdsalon.
- Aangepaste bekleding (Nieuw 2017).
- Aangepaste bedlijn.
Beschrijving van de indeling van voren:
Voorhutten:
- Aan bakboord is er een dubbele stapelbed en grote hoeveelheden opbergruimte.
- Aan stuurboord is er een dubbele stapelbed en grote hoeveelheden opbergruimte.
Voorste Toiletten:
- 2 x voorste toiletten bevinden zich achter de voorhutten, 1 x aan bakboord en 1 x aan stuurboord.
- Beide met elektrische W.C.s, porseleinen wastafel en douches.
- Bakboord toilet – Verwijdering van alle multiplex en vervanging door gelakt hardhout (2024).
- Voorkant stuurboord douche – Verwijdering van alle multiplex. Wanden en vloeren zijn betegeld met mozaïek (2024).
Salon:
- Banken aan bakboord en stuurboord parallel aan de romp.
- Grote uitschuifbare eettafel.
- 2 x Pipecots, 1 boven elke bank.
Kombuis:
- Gelegen aan stuurboord achter de Hoofdsalon.
- Grote en kleine roestvrijstalen spoelbakken.
- Kleine spoelbak met koperen handpomp.
Achterhut met Ensuite:
- Enkele slaapplaats aan bakboord en dubbele slaapplaats aan stuurboord.
- Toiletruimte met elektrische W.C.
Dekuitrusting
- RONA is een klassieke Stow and Sons cutter rigged ketch.
- Hoofdmast door Harry Spencer (1992), gerepareerd 2011 en 2013, gerepareerd 2017, opnieuw gelakt 2024.
- Hoofdbom door Harry Spencer (1995/97), opnieuw gelakt 2024.
- Bijmast door AG Blair (1995/97), gerepareerd en opnieuw gelakt 2024.
- Bijbom door AG Blair (1995/97), opnieuw gelakt 2024.
- Sitka Spuce sparren, glanzend afgewerkt.
- Staysail-bom door AG Blair (1995/97), opnieuw gelakt 2024.
- Roestvrijstalen staande tuigage vervangen 1997.
- Dyneema halyards, leren ogen met Tylaska T20's.
- Hoofdmast runners met leren beschermers.
- Massieve bronzen masttopbevestigingen (1995/97).
- Roestvrijstalen tuigagepennen en schootplaten door Formula sparren.
- Blokken op maat gemaakt met bronzen frames.
- Lewmar titanium topping lift blok.
Lieren:
- 2 x Bronzen Lewmar 44ST lieren op de bom aan bakboord en stuurboord.
- 1 x Bronzen Lewmar 30 lier op de mast aan stuurboord.
- 1 x Arco-Hutton 52ST lier op de mast aan bakboord.
- 2 x Bronzen Lewmar 66ST gemonteerd voor de bijmast.
- 2 x Bronzen Lewmar 46ST gemonteerd naast de bijmast.
- De bronzen lieren waren nieuw in 1997.
Zeilen:
- Doyle grootzeil met 3 reven, klassieke crème (1997).
- Doyle bijzeil met 2 reven, klassieke crème (1997).
- Doyle staysail met 1 reef, klassieke crème (1997).
- Doyle yankee/flyer nr.1, klassieke crème (1997).
- Doyle yankee/flyer nr.2, klassieke crème (1997).
- Sanders Sails genoa, klassieke crème (1998).
- Doyle bijzeil staysail, wit (1997).
- Sanders Sails asymmetrische spinnaker met sok, wit (2007).
- Doyle asymmetrische spinnaker (2012).
Anker- en Moorapparatuur:
- 2 x (1 bakboord, 1 stuurboord) Bronzen Lewmar 3000 hydraulisch verticaal gemonteerde capstans en warping trommels.
- 2 x 80m ongeveer gegalvaniseerde gekalibreerde ketting.
- 145lb CQR gegalvaniseerd anker (nieuw 2023).
- Fortress FX125 anker.
- Warps.
- Fenders.
Hoezen, Canvas & Kussens:
- Doyle zeilhoezen voor grootzeil, bijzeil en staysail.
- Hoezen voor alle dekuitrusting, inclusief lieren, dorades, luiken, enz.
- Algemene winterboothoes.
- Alle hoezen vervangen in Sunbrella (2017).
- Grote Sunbrella bimini die het dek bedekt. Verse stiksels mei 2023.
Tender, Buitenboordmotoren & Speelgoed:
- 1 x tender (nieuw 2021).
- 1 x 10pk Apus buitenboordmotor.
- 1 x Yamaha 25pk buitenboordmotor.
- Assortiment zee-kajaks, snorkel- en visuitrusting.
Veiligheidsuitrusting
- Gasalarm.
- Twee reddingsringen.
- MOB werplijn.
- Drie reddingsringen, twee met drogues en lichten bevestigd.
- Ocean danbuoy met licht (2001) Twee reddingsringen.
- 11 x Opblaasbare reddingsvesten.
- Een veelheid aan reserveonderdelen en gereedschap aan boord.
Brandbestrijdingsapparatuur:
- Handmatige en automatische brandblussers.
Disclaimer
Aandrijving
Motormerk:Perkins
Model motor:Sabre M130C
Vermogen in Pk:130pk
Motorcategorie:Binnenboord
Motorbrandstof:Diesel
Dimensies
Dimensies
Lengte over alles:23.8m
Min diepgang:2.9m
Breedte:3.81m
Lengte waterlijn:18.59m
Allerlei
Romp materiaal:Houten
Reservoirs
Drinkwatertank:
Brandstoftank:
Afvalwatertank:
Verblijf
Cabines:3
Toiletten:3