m

Laurent Giles Classic 43 f...

€ 165.000,- Bj 1935 13,5 m Hout Diesel r 756x
jachtmakelaar is Albert Smit 0653811376

Laurent Giles 43 ft. Classic
Een uniek mooi onberispelijk onderhouden, prijs winnende klassieker, de oudste varende Laurent Gilles. Snel en winnaar van verschillende regatta’s.
Een prachtige klassiekes, met een groot tuig voor haar lengte en een verstelbare mast, dat is de reden dat ze sneller is dan de meeste standaard nieuwe boten tot 51 ft. Ontworpen om in de Zuid-Engelse kustwateren te varen, in staat om hoog aan de wind te zeilen. Eenvoudig te varen door 1 persoon. Geeft comfort en ruimte ruimte aan 4-6 personen. Mooi klassieke interieur waarin klassieke en voorzieningen van nu zijn gecombineerd. Het schip is helemaal klaar om mee weg te varen. Zij is beter dan nieuw en klaar om nog eens 60 jaar mee te varen. Het schip heeft een expertise gehad in 2009 en hierna heeft de eigenaar, die het schip nu 23 jaar in bezit heeft, heel veel aan het schip verbeterd en vernieuwd. In 2015 bijvoorbeeld: een gloednieuw grootzeil, 2 messing bull-eyes, grotere schroef, roer vernieuwd, het schip laten schilderen, keuken/oven, plastic propaan fles (met voorziening aan dek), de mast-top van roestvrij staal werd versterkt, de railing is sterker gemaakt, nieuwe wind-vaan en enkele andere kleine veranderingen. Zoals elk vaartuig is zij, en vooral haar elektronische apparatuur niet nieuw en de elektronica werkt dan weer prima en soms even niet, dat gebeurt. De nieuwe eigenaar is dan ook tevens een verzorger van dit historische schip en in ruil daarvoor zal zij voor vele jaren veel plezier en trots terug te geven.
Een persoonlijke noot door de eigenaar en de geschiedenis van de jacht:
Het schip is geheel gerestaureerd in 2002. In 1993 werden wij de trotse eigenaars van Helen. We hebben besloten om haar te herstellen in een kwaliteit beter dan nieuw, zodat ze op z’n minst weer 60 jaar meekan. In 1996, na een aantal jaren van aangename zeilen, kenden we het schip en begon een totale opknapbeurt. Eerst hebben we de hele dek structuur vernieuwd en alles wat de tuigage ondersteunt. Een totaal nieuw teakhouten dek werd gelegd op nieuwe watervast multiplex. Het dek werd als geheel versterkt. Roestvrijstalen platen voor de tuigage, gelegd onder het dek, die een vervanging van de originele stalen was (geroest) platen. In 1999 kochten we een nieuw voorzeil 1, tri-radiaal en een rolsysteem. Tussen 1999 en 2002 zijn we begonnen met de tweede fase van onze restauratie project. Wij vernieuwden de onderste planken rond de kiel dood hout (zand planken). Dit zijn standaard een beetje dikker en sterker dan de normale romp planken. Het hout was goed, maar als gevolg van een fout tijdens haar gebouw in 1935 was er te veel bolt rot. Koperen fittingen werden gebruikt op stalen frames binnen. (Misschien is zo'n mooi schip niet ontworpen om meer dan 100 jaar mee te gaan). Voor meer dan 90%, alle stalen ondersteunt tussen kiel dood hout en de romp, waar vernieuwd door roestvrij staal. Het idee was om de romp met epoxy te bedekken, maar alleen dan wanneer het schip er 100% nieuw en sterker door zou worden. Met het advies van West-Epoxy Germany we 'cascovered' deze perfecte romp met een dunne Trevira laag verlijmd met epoxy. Als voormalig scheepsecpert heb ik zeer goede resultaten met 'cascover' gezien. Alleen de originele lijm - Resorcinol - is verboden in Europa en dus we gebruikten West epoxy als lijm. Trevira voelt als zeer dunne vilt, werkt vergelijkbaar met vilt en zuigt de epoxy perfect, het heeft niet de kracht van een geweven glas-materiaal. Het werkt en je ziet de planken weer. Het bespaart veel onderhoud. De binnenkant van de romp op de meeste plaatsen geverfd met epoxyverf. In de winter hebben we opnieuw het dek gebreeuwd met Formflex, dat is veel beter dan Sicaflex in de subtropen. We hebben ook een nieuwe motor geïnstalleerd. De nieuwe motor is echt stil. Het is een 4 cilinder Lombardini 1204, 30 pk. De roestvrij staal watertanks kreeg een extra epoxy blad als versterking. Wij vernieuwden het hele keuken interieur en naast de twee bedden in het achterschip en de bedden in de salon, hebben we een volledige kingsize bed, een mooie aparte slaapplaats voor twee personen. Het toilet / badkamer werd opgewaardeerd en we maakten een nieuwe douche, met de tank onder de vloer. Die tank wordt geleegd door dezelfde elektrische pomp als van het toilet. De bedoeling van de restauratie was niet het herstellen van een bijna perfect romp, maar om het schip nogmaals een welverdiende 60 jaar te geven. De romp was in perfecte staat, met uitzondering van de kiel-planken die rot had, te wijten aan verkeerde design. Stalen frames vastgemaakt met zuiver koper refits. Die planken zijn vervangen door Russisch dennen en bijna alle kiel-frames zijn nu van roestvrij staal. Ook is de spiegel tegelijkertijd vrijwel helemaal vernieuwd. De boegspriet constructie kreeg een totaal nieuwe roestvrijstalen holding en ook het staand want werd volledig vernieuwd meestal in roestvrij staal. Ze is altijd in een overdekte loods opgeslagen tijdens de winter tijden.

Algemeen:
One off, ontwerp nr. 13 Laurent Giles, naam Helen, afmetingen 13,50 x 2,80 x 2,10 m, bouwjaar 1935, ontwerper: Laurent Giles, bouwer Philips Sons Dartmouth, UK, S-spant, kiel: loden ballast op een houten kiel, bouwmateriaal: pine - eiken, materiaal kajuitopbouw: teak en mahonie, uitvoering dek: teak, in 1996 opnieuw aangebracht en in 2002 opnieuw gebreeuwd, waterverplaatsing: 11.000 kg, ballast: ca 6.000 kg, besturing: helmstok met automatische piloot, rvs preekstoel, rvs zeereling , anker met 50 m ketting van 10 mm, elektrische ankerlier, betimmering binnen: teak en mahonie, 6 slaapplaatsen, 3 hutten, stahoogte salon 1.90 m, bedlengtes 2 m.

Motor:
Lombardini, type: LDW 1204, 30 pk, bouwjaar 2002, 4 cilinders, interkoeling, nieuwe schroef 3-blads (2015), jaarlijks onderhouden, versnellingsbak TMC 60 - ratio 2, rvs brandstoftank 90 l, urenteller, oliedruk- en temperatuur meter, diverse alarmen.

tuigage:
Sloeptuigage, houten, doorgestoken mast uit 2004, houten giek en spinnakerboom, nieuw staand want van rvs (2015), rvs en bronzen beslag, verstelbare achterstag, selftailing Lieren, splinternieuw gelat grootzeil (2015), rolfok, fok 1 en tri-radiale fok, allemaal uit 1999, splinternieuwe rolfok (2015).

Navigatie en Apparatuur:
4 x service accu, 1 x startaccu en 1 x ankerlier accu, walstroom, acculader Sterling vermogen 12V-25A, 12V en 230V, 150W elektrische Silva automatische piloot: 04/01 pk, kompas: brugdek en elektronische (Silva ) in de buurt van mastvoet, dieptemeter, log, Silva marifoon met DSC (computer-gestuurd), gloednieuwe windvaan (2015), Silva GPS, diverse andere elektronica (Silva)

Gas en water.
Sea toilet, douche en wastafel, vuilwatertank, handmatige afvoer door wc-pomp, warm water systeem (motor en elektrisch, boiler), elektrische pomp, roestvrij staal met epoxy watertank 230 l, nieuwe kombuis fornuis (2015), propaan (plastic fles op het dek), rvs spoelbak kombuis.

Veiligheid / extra
Handmatige lenspompen en elektrische lenspomp, reddingvlot, brandblussers, rubberboot Zodiac, buitenboordmotor 4 HP (3 jaar oud, maar nooit gebruikt)
In Greenwich Maritime Museum kunnen foto’s worden bekenen en zijn alle tekeningen beschikbaar. Foto's: 1936 Beken of Cowes: 20465, 20467. Meer informatie mogelijk verkrijgbaar bij Laurent Giles Archief en in het artikel in de Nederlandse versie van het boek "Zeiljachten of the World". Flavio Serafini. Het schip is op dit moment in Grouw, Friesland, Nederland, in een overdekte schuur.

Meer informatie: www.esailing.nl
Kenmerken
Merk:

Laurent Giles Classic

Type:

43 ft

Bouwjaar: 1935
Lengte: 13,5 m
Breedte: 2,8 m
Diepgang: 2,1 m
Prijs: € 165.000,-
Rompmateriaal: Hout
Werf gebouwd: H
Ligplaats: Grouw
Gewicht: 11000 kg
Rompvorm: S-spant
Aantal hutten: 2
Aantal slaapplaatsen: 6
Toilet(ten): 1
Besturing: Helmstok
Motor
Merk: Lombardini
Type: LDW 1204
Bouwjaar motor: 2002
Aantal cilinders: 4
Aandrijving: vaste schroef
Brandstof: Diesel
Tank: 90 l
Vermogen: 10 tot 30pk
Type motor: Binnenboordmotor
Interieur
Bad/douche: H
Computer: H
Kooktoestel: H
Oven: H
Uitrusting
Anker: H
Electrisch ankelier: H
Zeilhoezen: H
Buitenboordmotor: H
Tuig
Genua rolreef: H
Rolfok: H
Fok: H
Electra & water
Acculader: H
Waterboiler: H
Navigatie & electronica
Navigatieverlichting: H
Dieptemeter: H
Kompas: H
Stuurautomaat: H
Windvaan: H
Log: H
GPS: H
Marifoon: H
Exterieur
Interieur materiaal: erg mooi klassiek
Veiligheid
Radarreflector: H
Lenspomp: hand en elektrisch
Brandblusser: H
Ligplaats:

eSailing

eSailing is de moderne jachtmakelaar. Uw schip wordt maximaal gepresenteerd op internet en social media. eSailing bestaat uit vijf geheel zelfstandige vestigingen verspreid over Nederland. U krijgt persoonlijke begeleiding van uw eigen jachtmakelaar. Uw schip wordt geadverteerd op vele nationale en internationale websites. Door zelf mee te werken in het verkoopproces kunt u tot duizenden euro’s besparen.